خانه / خبرها / سه‌میلیون دالر برای حفاظت از میراث‌ فرهنگی بامیان

سه‌میلیون دالر برای حفاظت از میراث‌ فرهنگی بامیان

چاپان بیش از سه‌میلیون دالر را برای حفاظت از میراث‌های فرهنگی بامیان کمک می‌کند
کابل/۹حوت/فرهنگستان
سفارت جاپان در کابل از طریق سازمان ملل متحد در افغانستان پیمان پروژه‌ی تازه‌ای را برای جلوگیری از دور انداختن بامیان، از فهرست میراث‌های فرهنگی جهانی امضا کرد.

متسوجی سوزوکا سفیر جاپان در کابل می‌گوید که این پروژه ۳.۸ میلیون دالر ارزش دارد و این پول برای حافظت از بخش‌های فرهنگی بامیان و بازسازی اثرهای فرهنگی این ولایت هزینه خواهند شد.

آقای سوزوکا افزود: «دولت جاپان تا حال از طریق سازمان یونسکو که دارای تخصص و تکنالوژی مورد نیاز نگهداری آثار باستانی می‌باشد، از سال ۲۰۱۳به این‌سو در پنج مرحله پروژۀ نگهداری از آثار باستانی بامیان که میراث جهانی باستانی می‌باشد به ثبت رسیده‌است، انجام داده‌است.»

در این حال رسول باوری، معین فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که بربنیاد برنامه‌ریزی‌های که ازقبل شده است این پول برای نگهداری بخش‌های فرهنگی بامیان، چون مغاره‌ها و نقاشی‌های دیواری و تحقیق‌های فرهنگی هزینه خواهد شد.

جوردن نایدو، نمایندۀ یونسکو در افغانستان گفت که این پول برای ایجاد مدیریت پایدار میراث‌های فرهنگی بامیان، محکم کاری رواق غربی بودا و ایجاد زمینه‌های آموزشی برای باستان شناسی و نقاشی‌های دیواری هزینه می‌شود.

پس از منار جام، بخش‌های فرهنگی بامیان در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد شده‌اند.

بربنیاد آمارها، از بیست سال به این سو جاپان بیش از هفت میلیون دالر را برای نگهداری بخش‌های فرهنگی بامیان کمک کرده‌است.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*