خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / روز جهانی پناهندگان؛ آمریکا برای حمایت از مهاجرین افغان با همسایه‌ها کمک می‌کند.

روز جهانی پناهندگان؛ آمریکا برای حمایت از مهاجرین افغان با همسایه‌ها کمک می‌کند.

کابل/۳۰جوزا/فرهنگستان
سفارت امریکا در افغانستان به مناسبت روز جهانی پناهنده‌گان در نشستی را با هماهنگی معاونیت اول ریاست جمهوری اعلام کرد که ایالت متحده تصمیم دارد برای حمایت از مهاجرین و بی‌جا شده‌گان افغان با کشورهای همسایه این کشور کمک کند.
راس ویلسن، سفیر امریکا در افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۳۰ جوزا)  در یک اعلامیه‌ای گفته که امریکا قصد دارد کشور های همسایه افغانستان را بخاطر حمایت از با بیجا شده‌گان و آواره‌گان داخلی در این کشور همکاری کند.
به اساس آمار سفارت امریکا در سال جاری ۱۵۰ هزار نفر در افغانستان بی‌جا شده‌اند.
سرپرست سفارت امریکا افزود که کشورش بیش از ۲۶۶ میلیون دالر در امر مبارزه با ویروس کرونا به افغانستان کمک کرده‌است.
آقای ویلسن گفت: «ما برای حمایت از مهاجرین و بیجا شده‌گان متعهد هستیم و با جامعه بین‌اللملی بخاطر حمایت از مهاجرین افغان با کشور های نزدیک به افغانستان همکاری می‌کنیم.»
افغانستان از عمده‌ترین کشورهای مبدأ مهاجرت در جهان شمرده می‌شود. بیش از شش‌ونیم میلیون افغان در جهان مهاجر و پناهنده اند که بیشتر آنان در کشورهای پاکستان و ایران به‌سر می‌برند.

روز جهانی پناهنده
روز جهانی پناهنده روزی بین المللی است که توسط سازمان ملل متحد به منظور احترام به پناهندگان در سراسر جهان تعیین شده است. این روز هر سال در تاریخ ۲۰ ژوئن بوده و از قدرت و شجاعت افرادی که برای فرار از درگیری یا آزار و شکنجه مجبور به فرار از کشور خود شده اند تجلیل می کند. روز جهانی پناهنده فرصتی برای ایجاد همدلی و درک مشکلات پناهندگان و ارج نهادن به تاب آوری آن ها در بازسازی زندگی هایشان است.

چرا از روز جهانی پناهندگان گرامی‌داشت می‌شود؟
روز جهانی پناهنده حقوق، نیازها و رویاهای پناهندگان را به نمایش گذاشته و به بسیج کردن همراهی سیاسی و منابع سیاسی کمک می کند تا پناهندگان بتوانند نه تنها زنده بمانند بلکه رشد کنند. هرچند که مهم است هرروز از زندگی پناهندگان و بهبود آن حمایت شود، مناسبت‌های بین المللی، مانند روز جهانی پناهنده کمک می کند تا توجه جهانی بر مشکلات کسانی که از درگیری یا آزار و اذیت گریحته اند، بیشتر متمرکز شود. بسیاری از فعالیت های برگزاری روز جهانی پناهنده فرصت هایی را برای حمایت از پناهندگان فراهم می کنند.

روز جهانی پناهنده از چه زمانی آغاز شد؟
۲۰ ژوئن هر سال به پناهندگان در سراسر جهان اختصاص دارد. روز جهانی پناهنده برای اولین بار در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی با گرامی‌داشت پنجاهمین سالگرد کنوانسیون ۱۹۵۱ مربوط به وضعیت پناهندگان در سطح جهان برگزار شد. در ابتدا و قبل از آن‌كه مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسماً در دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی آن را به عنوان یك روز بین المللی تعیین كند، به عنوان روز پناهندگان آفریقا شناخته می شد.

خبرنگار فرهنگستان از کابل
سمیع صدیقی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*