خانه / دانش / آموزش و پرورش / آموزش صنف‌های اول تا سوم در مساجد

آموزش صنف‌های اول تا سوم در مساجد

کابل/۱۶قوس/فرهنگستان
وزارت معارف افغانستان صبح ‌روز(یک‌شنبه، ۱۶قوس) اعلام کرد که دانش‌آموزان صنف‌های اول تا سوم مکاتب، در مساجد آموزش داده خواهند شد.

به اساس این طرح وزارت، مساجد در ایکو سیستم آموزشی شامل شده است.

به دنبال خبرساز شدن این طرح وزارت معارف نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف گفت که تنها در مناطقی که در آن مکتب وجود نداشته باشد، از مساجد به‌عنوان مکان آموزشی استفاده خواهد شد.

نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف گفت در مناطقی که از مسجد به‌عنوان مکان آموزشی استفاده شود، نصاب آموزشی وزارت معارف تطبیق می‌شود.

او توضیح داد که این طرح وزارت معارف در مناطق و روستاهای دوردست که با کمبود مکتب مواجه هستند و کودکان خُردسال نمی‌توانند فاصله‌های دور را طی کنند، تطبیق می‌شود.

وزارت معارف پیشتر در خبرنامه‌ای گفته بود که مساجد را در ایکو سیستم آموزشی (چرخه‌ی آموزشی) شامل کرده است که براساس آن تمام دانش‌آموزان، صنف اول تا سوم  را در مسجدهای محل سکونت‌شان فرا می‌گیرند.

پیش از این، معینیت تعلیمات اسلامی در این بخش کار می‌کرد. مسوولان این وزارت می‌گوید که صرف از لحاظ ساختاری یک معینیت بود، اما از لحاظ محتوا (صلاحیت‌ها و مسوولیت‌‎ها) یک اداره کوچک بود که تنها روی دارالحفاظ‌ها و مدارس متمرکز بود.
وزارت معارف تأکید کرده است که با تغییرات جدید، ریاست عمومی جدید تعلیمات اسلامی از لحاظ صلاحیت‌ها و مسوولیت‌ها گسترده‌تر شده است و این ریاست در قبال تمامی نظام خدمات تعلیمی از صنف اول تا دوازدهم مسوولیت و صلاحیت دارد.
در مناطقی که مکاتب وجود داشته باشد، دانش‌آموزان صنف‌های اول تا سوم می‌توانند به مکتب بروند و ملزم به رفتن به مسجد نیستند.
در خبرنامه‌ی قبلی وزارت معارف آمده بود که در سه سال نخست آموزش و پرورش، رفتن به مسجد یک هویت قوی اسلامی را در دانش‌آموزان ایجاد و پرورش خواهد داد و محوریت اسلام را برای دانش‌آموزان برجسته خواهد کرد.

خبرنگار فرهنگستان ازکابل
سمیع صدیقی

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*