خانه / خبرها / جزئیات تازۀ در مورد نشست طالبان و امریکا در قطر !

جزئیات تازۀ در مورد نشست طالبان و امریکا در قطر !

جزئیات تازۀ در مورد نشست هفته گذشته طالبان و امریکا !

برخی از منابع جزئیات تازۀ را در مورد نشست هفته گذشته طالبان و امریکا در قطر ارائه کرده‌اند.
شماری از اعضای ارشد طالبان که از نشست نماینده‌های طالبان و مقام های امریکایی در دو حه پایتخت قطر آگاه اند میگویند که بخش اعظم بحث‌ها درین نشست روی برقراری یک آتش بس احتمالی می‌چرخید.
به اساس گزارش خبرگزاری “رویترز” ، این نشست که در آن هیئت امریکایی را الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی رهبری میکرد و در مورد آن نخست از سوی روزنامه والستریت ژورنال گزارش داده شد تا حال رسماً تائید نشده‌است.
یک عضو ارشد طالبان که میگوید شامل یک هیئت چهار نفری طالبان درین نشست بود، گفته است که نشست دوحه در فضای دوستانه برگزار شد و پیام های بسیار مثبت به همراه داشت.
وی گفته است، هرچند نمیشود این نشست را گفتگوهای صلح نامید اما این بخشی از نشست های است که هدف آن آغاز گفتگو های رسمی و موثر است.
به گفته این عضو ارشد طالبان، هر دو طرف توافق کردند که برای بحث روی راه های ختم جنگ جاری در افغانستان به زودی بار دیگر دیدار کنند.
وی همچنان گفته است که بنابر تاکید طالبان، مقام های حکومت افغانستان درین گفتگوها حضور نداشتند.
بر بنیاد گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای ارشد طالبان گفته اند که این گفتگوها به تائید شورای رهبری طالبان صورت گرفته و دو طرف روی این پیشنهاد نیز صحبت کرده‌اند که به اساس آن به طالبان اجازه داده میشود که در دو ولایت افغانستان بدون آنکه بالایشان حمله شود آزادانه گشت و گذار نمایند.
بر بنیاد گزارش، آنها در مورد شمولیت طالبان در حکومت افغانستان نیز بحث کرده‌اند.
به گفته این عضو ارشد طالبان، یگانه خواست را که امریکا مطرح کرد اجازه دادن به پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان بود.
یک منبع دیگر طالبان گفته‌است که پیش ازین نشست در دفتر سیاسی طالبان در دوحه، دو دیدار دیگر نیز میان مقام‌های امریکایی و طالبان در ماه‌های اخیر انجام شده است.
منبع گفته است که تا حال سه نشست را با امریکا برگزار کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این نشست‌ها را تا زمانی ادامه دهند که گفتگوهای موثر رسمی آغاز شود.
به گفته منبع، نخست میان شان به تبادله زندانیان خواهند پرداخت و سپس روی راه های دیگر در زمینه برقراری صلح گفتگو خواهند کرد.
بر بنیاد گزارش خبرگزاری رویترز، این عضو ارشد طالبان در عین حال تاکید کرده است که این را به جانب امریکا واضح ساخته اند که صلح زمانی در افغانستان تامین خواهد شد که تمام نیرو های خارجی این کشور را ترک کنند.
یک مقام که از جزئیات این گفتگوها آگاهی دارد میگوید که ایالات متحده امریکا، طالبان را تحت فشار قرار داد که همزمان با فرا رسیدن عید قربان، آتش بس را اعلان کنند.
به گفته وی، انتظار میرود که یک آتش بس دراز مدت به مناسبت عید قربان اعلان شود و تصمیم گرفته شده‌است که نشست دیگر میان دو طرف پیش از عید برگزار شود اما زمان دقیق و محل آن مشخص نشده‌است.
وزارت خارجه امریکا دیدار خانم ویلز را از دوحه تائید کرده است اما در پاسخ به این سوال که آیا وی با نماینده های طالبان ملاقات کرده است یا خیر؟
به اظهارات مایک پومپیو اشاره کرده که گفته است، ایالات متحده از گفتگوهای صلح حمایت میکند، زمینه اش را فراهم میکند و در آن اشتراک می نماید اما تصمیم در مورد صلح را باید افغان‌ها بگیرند.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۳۰٫۰۷٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*