خانه / خبرها / جنگ تجارتی امریکا و چین وارد مرحلۀ تازه شد

جنگ تجارتی امریکا و چین وارد مرحلۀ تازه شد

جنگ تجارتی امریکا و چین وارد مرحلۀ تازه شد !

اظهارات روسای جمهور ایالات متحده و چین در مورد “جنگ تجارتی” میان دو کشور امروز جمعه پس از آن پر تنش تر شد که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، تهدید کرد که بر ۱۰۰ میلیارد دالر کالا های تجارتی اضافی چین، تعرفه های گمرگی وضع میکند.
در واکنش به اظهارات رئیس جمهور امریکا، حکومت چین هشدار داد که آنکشور در برابر جنگ تجارتی ایالات متحده “با هر قیمتی” مبارزه خواهد کرد.
رئیس جمهور ترمپ ناوقت روز پنجشنبه گفت که به نمایندگان تجارتی ایالات متحده دستور داده است تا وضع تعرفه های گمرکی اضافی را بر چین مورد غور قرار دهند.
دستور رئیس جمهور امریکا در مورد وضع تعرفه های گمرکی اضافی بالای چین پس از آن صادر شد که چین فهرست از کالا های صاداراتی امریکا را فراهم کرد و بر ارزش ۵۰ میلیارد دالر کالا های صادراتی امریکا، تعرفۀ گمرکی وضع کرد.
قبل بر آن، یک هفته پیش، امریکا تعرفۀ گمرکی به ارزش ۵۰ میلیارد دالر بر کالا های تجارتی چین را پیشنهاد کرد.
با وجود پیشنهاد تعرفه های گمرکی ایالات متحده بر چین، رئیس جمهور ترمپ در یک پیام تویتر خود نوشته است که امریکا درگیر مناقشۀ تجارتی با چین نیست.
ترمپ در تویتر خود نوشته است “ما درگیر جنگ تجارتی با چین نیستیم. این جنگ چندین سال قبل توسط افراد احمق و بی کفایت که از مردم ایالات متحده نمایندگی میکردند، باخته شده است. حال ما سالانه کسر تجارتی ۵۰۰ میلیارد دالری داریم و سالانه به ارزش ۳۰۰ میلیارد دالر مالکیت معنوی {امریکا} سرقت میشود. نمی توانیم اجازه دهیم که این حالت ادامه یابد.”
در همین حال، قصر سفید با نشر اعلامیه ای امروز جمعه گفت که تعرفه های گمرکی که در برابر چین وضع می شود، دلیل آن این است که چین بازار های تجارتی جهان را منحرف می کند و شرکت های ایالات متحده را از طریق “تجارت غیر منصفانه” متضرر میسازد.
در اعلامیۀ قصر سفید همچنین آمده است که پالیسی و هدف چین این است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی، سهم شرکت های خارجی را در تجارت بین المللی در انحصار خود قرار بدهد.
در واکنش به اقدامات ایالات متحده، وزارت تجارت چین با نشر اعلامیه ای روز جمعه گفت که اگر واشنگتن به آنچه بیکنگ آنرا سیاست های حمایت از تولیدات داخلی یا Protectionism می خواند، ادامه دهد، چین “خود را متعهد خواهد کرد تا آخر به هر قیمت، با جدیت در برابر آن مبارزه کند.”
قصر سفید با نشر اعلامیه ای گفته است که برخورد چین در برابر ایالات متحده، “اشتباه” است و تاکید کرده که چین در عوض رسیدگی به انحرافات تجارتی، بیکینگ در برابر زارعین امریکایی دست به اقدام تلافی جویانه زده است.
از یک هفتۀ به این سو، ایالات متحده و چین به گونۀ در “جنگ تجارتی” با یکدیگر مصروف بوده اند. در واکنش به وضع تعرفه های گمرکی ایالات متحده بر المونیم و فولاد، چین روز دو شنبه بر ۱۲۸ قلم کالا های صادراتی ایالات متحده به آنکشور، تعرفۀ گمرکی ۲۵ در صدی وضع کرد که شامل میوه، مغزیات، گوشت خوک، برخی مشروباط الکولی، فولاد و المونیم میشود.
در عین روز، ایالات متحده بر ۱۳۰۰ قلم جنس وارداتی چین تعرفۀ گمرکی وضع کرد که شامل محصولات فضایی، طبی و تکنالوژی معلوماتی میشود.

میر احمد ” خواجه ”

فرهنگستان

۰۶٫۰۴٫۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*