خانه / خبرها / آرامش افغانستان ، آرامش منطقه است

آرامش افغانستان ، آرامش منطقه است

شورای امنیت سازمان ملل متحد:

آرامش افغانستان، آرامش منطقه است

نشست همکاری‌های منطقه‌ای در افغانستان و آسیای مرکزی با مشارکت وزیران خارجه کشورهای آسیای مرکزی و دولت‌های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویارک برگزار شد. در این نشست، افزون بر همکاری‌های امنیتی و اقتصادی، تأکید شد که هر دو انتخابات پیش رو در افغانستان باید به موقع برگزار شود.
در نشست ویژه‌ی شورای امنیت سازمان ملل، به نماینده‌گی از افغانستان حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه شرکت کرده است.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در این نشست تأکید کردند که ثبات و آرامش در افغانستان به معنای ثبات و آرامش در منطقه است.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در آغاز این نشست گفت: «جامعه‌ی جهانی خواهان صلح و ثبات در افغانستان است. آسیای میانه می‌تواند نقش مهمی را در صلح افغانستان بازی کند.»
وی گفت که افغانستان با چالش‌های گوناگونی، به ویژه چالش هراس‌افگنی روبه‌رو است و رسیده‌گی به این چالش‌ها نیازمند هم‌کاری منطقه‌ای است.
قزاقستان که ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را به عهده دارد از صلح و ثبات در افغانستان پشتی‌بانی می‌کند و امیدوار است که استراتژی جدید امریکا درباره‌ی افغانستان و آسیای میانه اثرگذار باشد.
نماینده‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در این نشست گفت که طالبان باید منزوی شوند و منابع درآمد آنان نابود شود. وی هم‌‎چنان گفت که با طالبان و داعش باید مبارزه شود.
سرگی لاوروف وزیر خارجه‌ی روسیه از گسترش داعش در شمال افغانستان ابراز نگرانی کرد. او گفت که وضعیت افغانستان برنامه‌های اقتصادی منطقه را متأثر می‌سازد. لاوروف از مواد مخدر به عنوان منابع درآمد هراس‌افگنان جهانی یاد کرد.
پانزده عضو شورای امنیت هفته‌ی گذشته در سفری به کابل آمدند و با مقام‌های حکومت از نزدیک دیدار داشتند. اعضای شورای امنیت گفته‌اند که از تغییرات به میان آمده در افغانستان شگفت‌زده شده‌اند.
به باور آنان، افغانستان در بخش‌های آموزش، بهداشت و توان‌مندسازی زنان پیش‌رفت‌هایی داشته است، امّا نگرانی درباره‌ی امنیت هنوز پابرجاست.
نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در سازمان ملل گفته است که کابل نسبت به هر زمان دیگر به گفت‌وگوهای صلح با طالبان نزدیک شده است.
مقامات افغانستان در دیدار با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار فشارهای بیش‌تر بر پاکستان شده‌اند.

شنبه ۳۰ جدی ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*