خانه / خبرها / قطع همکاری های نظامی و استخباراتی پاکستان با آمریکا

قطع همکاری های نظامی و استخباراتی پاکستان با آمریکا

پاکستان همکاری نظامی و استخباراتی با آمریکا را متوقف کرد !

خرم دستگیر خان، وزیر دفاع پاکستان، امروز تأیید کرد که آن کشور همکاری استخباراتی اش با ایالات متحده را به تعلیق درآورده است.
وزیر دفاع پاکستان این نکته را امروز در مرکز مطالعات ستراتیژیک اسلام آباد اظهار داشت و گفت که پاکستان سایر تسهیلاتی را که در اختیار امریکا قرار داده، هنوز امریکا از آن کار گرفته میتواند، اما همکاری ها در عرصۀ استخباراتی، و نیز در بخش دفاعی، میان دو کشور به تعلیق در آورده شده است.
قابل یاد آوریست که پس از به تعلیق درآمدن کمک های نظامی امریکا به پاکستان، ایالات متحده هنوز هم میتواند تدارکات نظامی خود را از طریق پاکستان به افغانستان انتقال دهد.
مقامات نظامی امریکا، مراقب اوضاع بوده و میبینند که آیا پاکستان این راه تدارکاتی را در تلافی به قطع کمک ها، مسدود خواهد کرد یا خیر.
در عین حال، امریکا سلسلۀ فشار هایش بر پاکستان را جاری نگهداشته و در تازه ترین انکشاف، وزارت دفاع ایالات متحده گفته است برای پاکستان روشن ساخته که اگر میخواهد صد ها میلیون دالر کمک نظامی واشنگتن را بدست آرد، مشخصاً چه کاری را باید انجام دهد. پنتاگان افزوده که رهبران طالبان و شبکۀ حقانی، دیگر باید جایی در پاکستان نداشته باشند.
دگروال باب ماننگ، سخنگوی وزارت دفاع امریکا دیروز دوشنبه گفت: “ما آماده ایم تا در عرصۀ مبارزۀ بدون تفکیک با گروه های دهشت افگن، با پاکستان کار کنیم. ما به گفتگو های خصوصی با پاکستان، ادامه خواهیم داد.”
سخنگوی پنتاگان گفت که رهبران گروه طالبان و شبکۀ حقانی، و نیز طراحان حملات شان، دیگر نباید قادر باشند که از خاک پاکستان فعالیت کنند و یا در آنجا پناهگاه داشته باشند.
مایک پامپئو، رئیس استخبارات مرکزی امریکا یا “سی آی ای” ، میگوید که طبق اطلاعات آنان، پاکستان هنوز هم به دهشت افگنان پناه میدهد.
پامپئو در یک برنامۀ تلویزیون “سی بی اس” ، گفت که بر مبنای اطلاعات استخباراتی، “پاکستان هنوز هم در داخل آن کشور، برای تروریستانی که به ایالات متحده خطر پیش میکنند، پناهگاه امن فراهم میاورد”.
رئیس سی آی ای افزود که اگر پاکستان این مشکل را حل نسازد، در آن صورت “ما برای حفظ امریکا اقدام خواهیم کرد”.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

دهم جنوری ۲۰۱۸

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*