خانه / خبرها / ملل متحد برگزاری به موقع انتخابات در افغانستان را ، امر حتمی میداند.

ملل متحد برگزاری به موقع انتخابات در افغانستان را ، امر حتمی میداند.

ملل متحد: برگزاری به موقع انتخابات در افغانستان یک امر حتمی است !

نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان میگوید که برگزاری انتخابات “به موقع، معتبر و پذیرفته شده” یک امر “حتمی” به منظور حفظ اعتماد به نظام دولتداری در افغانستان و نظم قانون اساسی در کشور می باشد.
تادامیچی یاماماتو روز پنجشنبه در شورای امنیت ملل متحد اذعان کرد که پیشرفت ها در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در افغانستان “ناکافی” بوده است.
او در آخرین گزارش سال ۲۰۱۷ از وضعیت افغانستان به اعضای شورای امنیت ملل متحد گفت که عدم پیشرفت برای آمادگی ها به خاطر برگزاری دو انتخابات پیشرو و همچنین انتقاد های “شدید” نهاد های ذیدخل از کارکرد کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، سبب شد تا رئیس این کمیسیون از سمت اش برکنار شود.
یاماماتو همچنین اعلام طرز العمل جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را در پیوند به چگونگی ثبت نام رای دهندگان، یک اقدام مثبت خواند و گفت که اگر این طرز العمل طبق برنامه عملی گردد، جلو تقلب در انتخابات به گونه گسترده گرفته خواهد شد.
نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان امنیت را یک “عامل تعیین کننده” برای برگزاری انتخابات معتبر و همه شمول خواند و از حکومت افغانستان خواست تا یک طرح جامع را برای تامین امنیت دو انتخابات پیشرو در کشور تهیه کند.
نتادامیچی یاماماتو نشست آینده “پروسه کابل” را که در اول فبروری ۲۰۱۸ برگزار می شود، یک فرصت به خاطر ایجاد یک محیط “مساعد” برای آوردن صلح در افغانستان و منطقه خواند.
یایاماتو گفت که این “فرصت” را نباید از دست داد چون به گفته او در این نشست حکومت افغانستان طرح استراتیژیک خود را به خاطر رسیدن به یک راه حل سیاسی با گروه های مسلح مخالف ارایه خواهد کرد و کابل برای این طرح خواستار حمایت جامعه جهانی می شود.
تادامیچی یاماماتو همچنین خواستار آغاز یک “گفتمان منظم” برای تامین صلح در افغانستان شد و از گروه طالبان خواست تا تمایل صریح شان را برای آغاز مذاکرات به خاطر رسیدن به یک راه حل سیاسی ابراز کنند.
اظهارات نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان در حالی بیان میشود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه اگست امسال استراتیژی جدید کشورش را برای افغانستان و منطقه اعلام کرد.
در این استراتیژی روی اعمال فشار بیشتر بر اسلام آباد تاکید شده تا پاکستان به مبارزه جدی علیه دهشت افگنان مستقر در آن کشور مجبور ساخته شود.
نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان از افزایش “رایزنی” ها پیرامون تامین صلح در افغانستان توسط کشور های منطقه استقبال کرد و گفت که این کشور ها درک کرده اند که منافع مشترک شان با آینده افغانستان گره خورده است.
تادامیچی یاماماتو به اعضای شورای امنیت ملل متحد همچنین گفت که هر چند تلاش های نیرو های امنیتی افغان برای حفاظت از غیر نظامیان منجر به کاهش تلفات غیر نظامیان در جریان جنگ شده است اما ملل متحد هنوز هم از ادامه استفاده “کورکورانه” مواد انفجاری تعبیه شده توسط عناصر ضد دولتی و همچنین تلفات غیر نظامیان ناشی از حملات هوایی نیرو های طرفدار کابل نگران میباشد.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

۲۳٫۱۲٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*