خانه / خبرها / میکانیزم بهبود روابط افغانستان و پاکستان با وساطت چین

میکانیزم بهبود روابط افغانستان و پاکستان با وساطت چین

میکانیزم بهبود روابط افغانستان و پاکستان با وساطت چین:

همزمان با سفر جاری وزیر امور خارجه چین به پاکستان و طبق مشوره های دیروز با مقامات دولت افغانستان، سه کشور در خصوص از سرگیری روند مذاکرات چهارجانبه صلح افغانستان”سه کشور به اضافه آمریکا” با هدف ایجاد فضای مناسب برای از سرگیری گفتگوهای صلح میان طالبان افغان و دولت افغانستان توافق کردند.
وانگ‌ یی وزیر خارجه چین در دیدار با اشرف غنی گفته که پیکنگ خواستار تامین ثبات در افغانستان است.
وی افزود: افغانستان تحت حملات گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار گرفته است که برای مبارزه با این گروه‌ها همکاری‌های منطقه‌ای نیز مهم است.
وانگ‌ یی اظهار داشت که چین تلاش خواهد کرد تا روابط بین پاکستان و افغانستان بهبود یابد و با ایجاد مکانیسم مشترکی به این روند کمک کند.
وزیر خارجه چین همچنین تاکید کرد که گروه تروریستی “جنبش اسلامی ترکستان” برای امنیت چین یک تهدید امنیتی محسوب میشود و خواستار همکاری حکومت افغانستان برای مبارزه با این گروه شد.
وی ادامه داد که چین از موضع افغانستان در قبال گروه‌های مخالف مسلح حمایت میکند چون علاوه بر فشار راه صلح را به روی این گروه‌ها باز گذاشته است.
وزیر خارجه چین با بیان اینکه پاکستان و هند از اعضای دائمی پیمان شانگهای شده‌اند، اظهار داشت پکن از عضویت دائمی افغانستان در این پیمان حمایت خواهد کرد.
وانگ یی تصریح کرد پاکستان از نفوذ و تاثیرگذاری بسیاری بر گروه طالبان و شبکه حقانی برخوردار است و چین از این کشور میخواهد تا با استفاده از نفوذ خود آنها را وادار کند که غیرنظامیان آسیب نبینند.
وی خاطرنشان کرد پاکستان تعهد همکاری در این مورد را به چین داده است و اکنون زمان عملی کردن این تعهدات رسیده است.
اشرف غنی در این دیدار به وزیر خارجه چین گفت گروه تروریستی جنبش اسلامی ترکستان با سایر گروه‌های تروریستی و مخالفان حکومت ارتباط دارند پس نباید در امر مبارزه با تروریسم تفکیک قائل شد.
رئیس جمهور افغانستان افزود گروه‌های تروریستی در پاکستان دفاتر و نمایندگی دارند و مجروحان آنها در شفاحانه های این کشور مداوا میشوند.
وانگ یی وزیر خارجۀ چین پس از دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، امروز یکشنبه در اسلام آباد گفت که کنفرانس سه کشوری – افغانستان، پاکستان و چین – میتواند گفتگو و همکاری را ترویج کند.
وانگ یی گفت که چین “صادقانه خواهان بهبود روابط، احیای مجدد اعتماد متقابل، تقویت همکاری، به دست آوردن مصوونیت و توسعۀ متقابل برای افغانستان و پاکستان میباشد”.
وزارت خارجۀ چین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که چین به عنوان دو دوست، افغانستان و پاکستان را ترغیب میکند تا در اصرع وقت، میکانیزمی را برای مدیریت و جلوگیری از بحران ایجاد کنند تا باشد که به اتفاقات ناگهانی به درستی رسیدگی کنند.
چین منافع سیاسی-اقتصادی خود در منطقه را در تقویت صلح و ثبات منطقه ای به ویژه رفع کدورت های میان پاکستان و افغانستان و ایجاد ثبات و آرامش در این دو کشور میداند.
چینی ها طرح های اقتصادی مشترک فراوانی را در پاکستان به ارزش دهها میلیارد دلار آغاز کرده اند و برای بهره برداری از آن، بطور طبیعی نیازمند تقویت صلح و ثبات در این کشور هستند. پیکنگ معتقد است با کمک به صلح افغانستان، میتوان به بهبود امنیت پاکستان نیز کمک کرد.
برخی از کارشناسان معتقدند که گرچه چین از نفوذ قابل توجهی بر پاکستان برخوردار است اما در جلب همکاری این کشور برای سرکوب طالبان و شبکه حقانی موفق نخواهد شد چون این موضوع خط قرمز ارتش پاکستان محسوب می‌شود.

خواجه میر احمد

فرهنگستان 

۲۶ جون ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*