خانه / خانواده / اطفال / نگرانی شدید سازمان ملل متحد از افزایش تلفات کودکان در افغانستان
تلفات کودکان در افغانستان

نگرانی شدید سازمان ملل متحد از افزایش تلفات کودکان در افغانستان

نگرانی شدید سازمان ملل از افزایش تلفات کودکان در افغانستان

سازمان ملل متحد از افزایش تلفات کودکان در افغانستان شدیدا ابراز نگرانی کرده و از طرف‌های درگیر جنگ خواسته تا برای حفاظت از جان کودکان اقدامات لازم اتخاذ کنند.

تدامیچی یاماموتو فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان، با اشاره به کشته شدن پنج کودک در ولایت لغمان، گفته است: «من روز گذشته از شنیدن خبر کشته شدن پنج کودک یک خانواده از اثر انفجار خمپاره منفجر ناشده، وحشت زده شدم. کودکان در بیرون از خانه در حال بازی بودند و خمپاره منفجر ناشده‌ای را پیدا نمودند که احتمالا در اوایل روز درجریان جنگ در شهر مهترلام ولایت لغمان شلیک شده است.» وی افزود: «یک خانواده در چند ثانیه از بین برده شد، این وحشت تنها یکی از شمار زیاد حوادث مستند در آغاز این فصل جنگ می‌باشد.»

دفتر یوناما، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید که میزان تلفات کودکان در نتیجه خشونت‌ها در چهار ماه اول سال جاری میلادی نشان می‌دهد که تلفات کودکان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. یوناما در گزارشی می‌گوید که از اول ماه جنوری تا سی اپریل امسال، ۲۸۳ کودک کشته و ۷۰۸ کودک دیگر زخمی شده‌اند. به گفته یوناما، این رقم نشان می‌دهد که میزان تلفات کودکان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶، بیست و یک درصد افزایش یافته است.

یوناما تاکید کرده که در جریان سال جاری میلادی به‌دلیل استفاده از سلاح‌های غیرمستقیم و انفجاری، استفاده از مواد انفجاری جاسازی شده در اماکن عمومی، میزان مرگ و میر کودکان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. به گفته این سازمان، از اول جنوری تا اخیر ماه اپریل، در نتیجه درگیری‌های مسلحانه زمینی ۱۱۸ کودک کشته شده‌اند و این رقم چهل و دو درصد افزایش را در حملات زمینی نشان می‌دهد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که در میان بیش از هفت هزار کودکی که تاکنون در نتیجه خشونت‌های مسلحانه زخمی شده‌اند، تعداد زیادی از این کودکان صدمات بزرگی از جمله از دست دادن اعضای بدن خود را متحمل شده‌اند. به گفته این سازمان، این کودکان به اثر مشاهده مرگ خواهر، برادر و والدین و هم‌چنین از دست دادن خانه‌های شان نیز دچار صدمات روحی و روانی شده‌اند.

چهارشنبه ۲۷ ثور ۱۳۹۶

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*