خانه / خبرها / گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری تاجیکستان با رئیس جمهور افغانستان
گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری

گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری تاجیکستان با رئیس جمهور افغانستان

گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری تاجیکستان با رئیس جمهور افغانستان :

در حالیکه درگیری گروه تروریستی طالبان با نیروهای دولتی افغانستان در مرزهای افغانستان با تاجیکستان ادامه دارد امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد وضع ناآرام افغانستان بخصوص در مناطق مرزی گفتگو کرد و به اشرف غنی پیشنهاد کمک داد.

بر اساس گزارش مرکز مطبوعاتی ریاست جمهوری تاجیکستان ، امامعلی رحمان و اشرف غنی در این گفتگوی تلفنی موافقت کردند که در تامین امنیت سرحدات، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر به طور مشترک اقدامات مؤثری را انجام دهند.

امامعلی رحمان، ایجاد ثبات در افغانستان را عامل امنیت تمام منطقه دانست و بر آمادگی تاجیکستان برای ارسال کمک و مساعدت همه جانبه به دولت و مردم افغانستان جهت رسیدن به آرمانهای صلح و ثبات و با هدف ریشه کن کردن تروریسم ، افراط گرایی و تامین وحدت و آشتی ملی تأکید کرد.

رئیس جمهور افغانستان نیز از امامعلی رحمان برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای درمان افسران و سربازان مجروح افغانستان در مراکز صحی تاجیکستان اظهار سپاس و از امامعلی رحمان برای بازدید از افغانستان دعوت کرد.

گفتگوی رئیسان جمهور دو کشور همسایه در حالی صورت گرفت، که هفته گذشته جنگجویان گروه تروریستی طالبان ناحیه زیباک بدخشان افغانستان، هم مرز با ناحیه اشکاشیم تاجیکستان را به تصرف خود درآوردند. به گزارش رسانه ها درگیریهای شدید هم اکنون نیز برای اشغال چند ولسوالی در ولایت بدخشان افغانستان، از جمله ناحیه زیباک جریان دارد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ با انتشار بیانیه ای در ابتدای همین هفته اعلام کرد که به شفاخانه ناحیه اشکاشیم در ولایت خودمختار بدخشان کوهی تاجیکستان ادویه، لباس و وسایل جراحی داده است که برای معالجه بیماران افغان لازم است. در این شفاخانه ، آسیب دیدگان جنگ در ناحیه زیباک در بدخشان افغانستان معالجه میشوند.

رئیس جمهور افغانستان در این گفتگوی تلفنی قدردانی ویژه خود را برای ایجاد شرایط مطلوب برای درمان افسران و پرسنل نظامی افغانستان در شفاخانه ها و مراکز صحی تاجیکستان بیان کرده است .

خواجه میر احمد

فرهنگستان

نهم می ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*