خانه / فرهنگ و هنر / سینما / فیلم « سفید سنگ » قربانیان ازلی (سال ۱۳۷۷، کشتار مهاجرین افغان)
فیلم « سفید سنگ » قربانیان ازلی

فیلم « سفید سنگ » قربانیان ازلی (سال ۱۳۷۷، کشتار مهاجرین افغان)

فیلم «سفید سنگ» قربانیان ازلی(سال ۱۳۷۷، کشتار مهاجرین افغان در اردوگاه سفید سنگ ایران)

در سال ۱۳۷۷ نیروی نظامی ایران ۶۳۰ تن از افغان های زندانی در اردوگاه «سفید سنگ» را قتل عام کرد. زندانیان که همه به جرم افغان بودن برای زمان نامحدودی در آن اردوگاه نگهداری می شدند، آن سال به خاطر وضعیت بسیار وحشت ناک اردوگاه دست به احتجاج زدند.

دولت ایران با فرستادن هلیکوپترهای نظامی، تمام زندانیان را به رگبار بست و پس از چندی بر روی گور دسته جمعی آنان یک سرک قیرریزی شده اعمار کرد.

از میان زندانیان اما، جمعی نیز توانستند پنهان شوند و یا فرار کنند؛ از آن میان داوود عظیمی است که حالا در فلم «سفید سنگ» به عنوان یکی از بازیگران اصلی حضور دارد.

در فلم «سفید سنگ» داوود وهاب تهیه کننده، زبیر فرغند، کارگردان و همایون پاییز بازیگر نقش اول آن اند. تیم فلم ساز در شمال کابل اردوگاه «سفید سنگ» را بازسازی کرده اند و تمام حوادث فلم نیز در همان جا فلم برداری می شود.

بودجه ی ۳۰۰هزار دالری فلم از سوی یک موسسه ی امریکایی پرداخت شده است. جالب این جاست که محل فلم برداری این فلم فقط کمی با پایگاه هوایی بگرام فاصله دارد، جایی که نظامیان امریکایی زندانیان افغان را در آن جا نگهداری می کنند. تلاش زیادی صورت گرفته است تا فلم «سفید سنگ» از هر نگاه بتواند تصویری باشد از آن واقعه ی مخوف سال ۱۳۷۷ که اتفاقا کسان زیادی از آن خبر ندارند.

واقعه ای که گزارشگر روزنامه ی «اندیپندنت» آن را کاملا هالیوودی می خواند و در شماره ی ۲۰ نوامبر آن روزنامه درباره ی آن فلم می نویسد: «داستان بزرگی که می شود از آن فلم بزرگی ساخت». تهیه کننده ی فلم به اندیپندنت گفته است: «ما تمام این اردوگاه، به شمول سیم های خاردار، دیوارهای سمنتی و تمام جزییات دیگر را بازسازی کردیم، حتی با مواد فاضله ی ساختگی کف اتاق ها را پوشاندیم».

با وجود مخارجی که در طراحی صحنه، و تهیه امکاناتی همچون کمره ی ۳۵ ملی متری، وسایل حرکتی فلم برداری و نورپردازی شده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*