خانه / خبرها / نشست خبری لاوروف و تیلرسون در مسکو
نشست خبری مشترک وزرای خارجه روسیه و آمریکا

نشست خبری لاوروف و تیلرسون در مسکو

نشست خبری مشترک وزرای خارجه روسیه و آمریکا :

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا ، در چارچوب یک سفر دو روزه و مذاکره با مقام های روسیه به مسکو سفر نمود و  امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اشتراک کرد.

توجه شما را به نکات عمده این نشست خبری جلب می نمایم :
وزیر خارجه روسیه صدور هرگونه قطعنامه‌ بین‌الملی درباره حمله شیمیایی در خان شیخون را تا قبل از پایان تحقیقات در این باره ناممکن دانست.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت:

ما ملاحظه میکنیم که تلاش‌هایی برای سنگ‌اندازی در مسیر همکاری بین روسیه و آمریکا صورت میگیرد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه  در این  نشست خبری مشترک با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا افزود: تا قبل از پایان تحقیقات در خصوص حمله شیمیایی در خان شیخون نمی‌توان قطعنامه‌ای بین‌المللی درباره این موضوع صادر کرد.

لاوروف درباره نشست اخیر شورای امنیت درباره خان شیخون گفت:

مسکو تلاش‌ها برای دیکته کردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای که انگلیس، آمریکا و فرانسه تهیه کرده‌اند را سازنده نمیداند. این قطعنامه بر اتهام زنی علیه دمشق تمرکز دارد نه بر ضرورت انجام تحقیق.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که مسکو آماده از سرگیری توافق با واشنگتن در زمینه امنیت پرواز جنگنده‌های دو طرف در سوریه است.

وی افزود: شیوه‌ای که روسیه و آمریکا درباره عدم دخالت در امور داخلی سوریه در پیش گرفته‌اند، همچنان اجرا میشود.

لاوروف گفت: تلاش برای صدور قطعنامه‌‌ای در شورای امنیت علیه دولت سوریه اقدامی سازنده نیست و آنچه مطلوب است، تحقیق صادقانه است.

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت: چشم‌اندازهای گسترده‌ای برای همکاری با آمریکا وجود دارد.

لاوروف در ادامه اظهار داشت: هماهنگی با آمریکا برای یافتن راه حل صلح آمیز بحران سوریه را ادامه میدهیم.

وی افزود: درباره بحران اوکراین با تیلرسون گفتگو کردم و توافق کردیم که توافق مینسک تنها راه برای حرکت به جلو است.

لاوروف گفت: ما باید از دروس گذشته درباره تغییر نظام‌ها از طریق توسل به زور عبرت بگیریم. نباید به فکر رهایی از رهبران سیاسی بود، بلکه باید کشوری امن ساخت.

وزیر خارجه روسیه گفت: لازم است تحقیق بین‌المللی بیطرفانه‌ای درباره حمله شیمیایی در خان شیخون به عمل آید.

لاوروف گفت: روابط بین روسیه و آمریکا به‌ ویژه در سایه تلاش‌های برخی طرف‌ها برای جلوگیری از همکاری بین دو کشور، وارد مرحله دشواری شده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: اختلافاتی بین روسیه و آمریکا وجود ندارد که نتوان آنرا حل کرد.

لاوروف در ادامه گفت که ما در مذاکراتی که دو ساعت به طول انجامید بر ضرورت تحقیق صادقانه در موضوع حمله شیمیایی در خان شیخون ادلب تاکید کردیم. مسکو آمادگی واشنگتن برای حمایت از این اقدام را می‌بیند.
تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست گفت:

ما درباره چگونگی یافتن راه حل بحران سوریه گفتگو کردیم.

وی افزود: اعتماد اندکی بین روسیه و آمریکا وجود دارد و این نباید ادامه یابد.باید تمام تلاش ممکن را برای اعتمادسازی بین روسیه و آمریکا و توقف روند تیرگی روابط دو کشور بکار گیریم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: مسکو و واشنگتن باید کانال ارتباط نظامی و دیپلماتیک را حفظ کنند.

تیلرسون همچنین با اشاره به نتایج مذاکرات خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، خاطرنشان کرد: در مذاکرات با موضوع سوریه، در باره مواضع همسان دو کشور سخن گفتیم.
وزیر خارجه آمریکا که کشورش از شش سال پیش اصلی ترین کشور حامی گروههای مسلح و تروریست های ضدسوری بوده، در ادامه افزود: مسکو و واشنگتن خواهان سوریه یکپارچه و باثبات هستند که تروریست ها نتوانند در آن پناه بگیرند.
وزیر خارجه آمریکا گفت: موضوعی که هنوز آمریکا با روسیه اختلاف دارد، احتمال بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه است.

وی افزود: بدیهی است که در این مساله اختلاف داریم، زیرا روسیه بر انجام تحقیقات واقعی و فراگیر در باره حادثه شیمیایی خان شیخون اصرار دارد.

وزیر خارجه آمریکا در باره دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز گفت: این دیدار دو ساعت طول کشید و در باره بهبود روابط گفتگو کردیم. آینده سوریه و اینکه باید از تروریست ها خالی شود نیز از محورهای مذاکرات بود.

وی همچنین به مذاکرات خود با طرف روسی در باره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه اشاره کرد و گفت که کناره گیری وی از قدرت باید سازمان یافته انجام گیرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: موضع ما این است که بشار اسد باید کناره گیری کند و عمر حکومت وی رو به پایان است و در این مساله آنها با رفتار خود و جنگی که چند سال ادامه دارد، مقصر هستند.

تیلرسون در باره مذاکراتش با طرف روسی در باره مساله کره شمالی نیز اظهار کرد: روسیه و آمریکا با ضرورت خلع سلاح هسته ای کره شمالی موافق هستند.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: تغییری در وضعیت تحریم‌های تحمیلی علیه روسیه صورت نخواهد گرفت.

خواجه میر احمد

فرهنگستان

دوازدهم اپریل ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*