خانه / خبرها / سنگ آسمانی بزرگی به مدار زمین نزدیک میشود
یک سنگ آسمانی بزرگ از اطراف آفتاب

سنگ آسمانی بزرگی به مدار زمین نزدیک میشود

سنگ آسمانی به مدار زمین نزدیک میشود

یک شهاب ثاقب یا سنگ آسمانی از مدار زمین بر اطراف آفتاب در آواخر این ماه عبور میکند.

منجمین و فضانوردان میگویند که احتمال برخورد این سنگ با زمین وجود ندارد، اما این بزرگترین شهاب ثاقب از نوع خود خواهد بود که در ده سال گذشته تا این اندازه نزدیک به زمین عبور میکند.

شهاب ثاقب ‘۲۰۱۴ JO25’ سه سال قبل کشف گردید. این سنگ ٦٥٠٠ متر قطر دارد که شصت مراتب بزرگتر از یک سنگ آسمانی کوچکتری است که در فضای بالای شهرچلیابنسک در روسیه در سال ٢٠١٣ متلاشی شد.

انفجار ناشی از آن به هزاران کیلومتر دورتر احساس گردید، و در زمین غلغله ای را برپا کرد چنانچه هفت هزار خانه و دفاتر صدمه دیده و ١٥٠٠ تن را مجروح ساخت.

شهاب ثاقب ‘۲۰۱۴ JO25’ در ١٩٩ اپریل از کنار زمین عبورخواهد کرد. ناسا میگوید که هیچ کس باید نگران آن نباشد: “هیچگونه امکان برخورد آن با کره خاکی ما وجود ندارد، اما این نوع شهاب به این بزرگی تا بسیار سالها به زمین نزدیک نشده است.”

اتحادیه بین المللی فضا نوردان اینها را “سیارات کوچک” نامیده و محتملا خطرناک توصیف می کنند.

یک فلم تخیلی که ازین شهاب ثاقب از طرف لابراتوار جت پروپلشن در انستتیوت تکنالوژی کالیفورنیا تهیه شده است آنرا خیلی به زمین نزدیک نشان میدهد، اما حقیقت این است که فاصله این سنگ آسمانی از زمین دورتر از پنج برابر فاصله بین زمین و مهتاب می باشد یعنی ١،٧٥ ملیون کیلومتر از زمین دور عبور می کند.

با آنکه این شهاب ثاقب نسبت به مهتاب دوچند بیشتر درخشنده می باشد، اما به مشکل می توان آنرا در میان ستارگان تشخیص داد، البته آنهم بدون کمک بصری امکان نخواهد داشت.

ساینس دانان میگویند تلسکوپهای را که فضانوردان اماتور بکار می برند کفایت خواهد کرد تا توسط آن این سنگ آسمانی را مشاهده کرد. حرکت این سنگ ١٢٠ هزار کیلومتر در ساعت سنجش شده است.

فضانوردان مسلکی نیز در صدد اند تا حرکت شهاب ثاقب ‘۲۰۱۴ JO25’ را از نزدیک دنبال کنند.

رصد خانه آرسیبو در پورتریکو که دارای یک تلسکوپ خیلی قوی میباشد شهاب ثاقب را برای پنج روز تحت مطالعه قرار میدهد.

درحالات عادی چنین شهاب ثاقب به این بزرگی و با این نزدیکی با زمین بوقوع نمی پیوندد، حتی درچندملیون کیلومتری زمین نیز کمتر به مشاهده میرسند.

ناسا می گوید شهاب ثاقب ٢٠١۴ جی او ٢٥٥ در چهارصد سال گذشته تا این اندازه به زمین نشده بود، و پنج صدسال بعد باز مثل این بار به زمین نزدیک خواهد شد.

سنگهای آسمانی در حقیقت در بسا اوقات نزدیک به زمین عبور میکنند، اما دراین جا این بار بزرگی آن مطرح است. شهاب ثاقب ٢٠١٧ جی ام کمتر از یک هفته قبل در چهارم اپریل در ١٦ هزار کیلومتری و بسیار نزدیک به زمین عبور کرد، اما بزرگی آن تنها به اندازه یک موترتیزرفتار بود.

خواجه میر احمد 

فرهنگستان – نهم اپریل ۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*