خانه / خبرها / آمادگی آمریکا برای اقدامات نظامی بیشتر در سوریه
آمادگی آمریکا برای انجام اقدام های نظامی بیشتری در سوریه

آمادگی آمریکا برای اقدامات نظامی بیشتر در سوریه

سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل از آمادگی این کشور برای انجام اقدامات نظامی بیشتری در سوریه خبر داد، لیکن ابراز امیدواری کرد، آمریکا ناچار به انجام این کار نشود.

نیکی هیلی روز جمعه ۷ آوریل ۲۰۱۷ در نشست فوری شورای امنیت درباره عملیات نظامی آمریکا و بمباران پایگاهی نظامی در سوریه، با تاکید بر اینکه به دلیل حمایت روسیه از بشار اسد، امکان دارد او به سزای اعمالش نرسد، گفت: «واکنش ما به بمباران شیمیایی در سوریه مناسب و موجهه بود».

هایلی با اشاره به بمباران شیمیایی چندباره مردم سوریه توسط رژیم این کشور، کشتار صدها هزار شهروند و نادیده‌ گرفتن قوانین بین‌المللی، افزود: «یا روسیه از این موضوع که رژیم اسد تسلیحات شیمیایی دارد، با خبر است و ایا اینکه اسد به روسیه دروغ می‌گوید.»

ماثیو رایکروفت، سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز بشار اسد را یک “جنایتکار جنگی” دانست که از سوی روسیه مورد حمایت قرار می‌گیرد.

نماینده بریتانیا در شورای امنیت
رایکروفت از حمایت بریتانیا از اقدام نظامی آمریکا به ضد سوریه خبر داد و گفت: «از آنجا که بشار اسد، جنایت وحشتناکی را انجام داده و تسلیحات شیمیایی را بر علیه ملتش به کار برده، زمان آن رسیده است که یک واکنش سیاسی واقعی در این زمینه انجام شود.»

ماثیو رایکروفت در سخنانش به سفیر بولیوی در سازمان ملل تاخت و او را متهم کرد که از اقدام نظامی واشنگتن عصبانی شده و با کشته‌شدگان سوریه همدردی نمی‌کند. سفیر بولیوی در آغاز نشست شورای امنیت گفت: «اقدام نظامی واشنگتن روند صلح در سوریه را تهدید می‌کند.»

سفیر فرانسه نیز روسیه را به ممانعت از اقدام شورای امنیت برای مقابله با بشار اسد متهم کرد و خواستار محاکمه مسئولان بمباران شیمیایی خان‌ شیخون شد.

از سوی دیگر عمر ابوالعطاء، سفیر مصر در سازمان ملل، از روسیه و ایالات متحده آمریکا خواست بر اساس قطعنامه‌ های سازمان ملل عمل کنند. سفیر ایتالیا نیز بر ضرورت ادامه گفتگوها برای یافتن راه‌حل سیاسی تاکید کرد. سفیر چین نیز راه‌حل سیاسی را تنها راه‌حل ممکن برای پایان دادن به بحران سوریه دانست. سفیر ژاپن استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را غیرانسانی خواند.

واکنش روسیه به اقدام نظامی آمریکا
سفیر روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت اقدام نظامی آمریکا در سوریه را به شدت محکوم کرد و حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را غیرقانونی خواند. او نیروهای بشار اسد را نیروهای اصلی در جبهه مبارزه با تروریسم توصیف کرد.

نماینده روسیه در شورای امنیت
او خطاب به سفیر آمریکا گفت: «پیشرفت‌ها در گفتگوهای ژنو به لطف شما پیش نرفت». سفیر روسیه همچنین درخواست‌ های ارائه شده برای یافتن راه‌حل سیاسی پس از اقدام نظامی آمریکا را “دورویی و نفاق” توصیف کرد.

جلسه فوری شورای امنیت
در پی اقدام نظامی آمریکا در سوریه و بمباران پایگاه نظامی که برای حمله شیمیایی به خان‌ شیخون در ادلب مورد استفاده قرار گرفت، شورای امنیت سازمان ملل، جلسه فوری تشکیل داد.

روسیه، همپیمان اصلی رژیم اسد، خواستار برگزاری این نشست شده و به شدت اقدام نظامی آمریکا را محکوم کرده و آن را حمله به کشوری دارای حاکمیت توصیف کرد.

سپیده‌دم روز جمعه ۷ آوریل ۲۰۱۷، ارتش آمریکا به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور یک پایگاه هوایی در سوریه را بمباران کرد. این اقدام در واکنش به بمباران شیمیایی شهرک خان‌ شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه صورت گرفت.

روسیه ادعا کرد که جنگنده‌های بشار اسد، یک انبار تسلیحات را که حاوی مواد سمی بوده و در اختیار تروریست‌ها بوده است را بمباران کرده‌اند.

نشست شورای امنیت در روز پنج‌شنبه ۶ آوریل ۲۰۱۷ برای توافق درباره شروطی حول محور تحقیق درباره این هجوم شیمیایی بدون حصول نتیجه به پایان رسید.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل پیش از این خبر داده بود که اعضای شورای امنیت روز جمعه به گزارشی درباره اقدام نظامی آمریکا گوش فرا خواهند داد. ایالات متحده اینک ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد.

دبیرکل سازمان ملل درباره اقدام نظامی آمریکا در سوریه نیز گفت: «علیرغم در نظر گرفتن خطر بالا گرفتن تنش‌ها در سوریه، برای اینکه مشکلات ملت سوریه بیشتر نشود، درخواست می‌کنم همه طرف‌ های درگیر، از خود خویشتنداری نشان دهند.»

۰۷ اپریل ۲۰۱۷

منبع : خبرگزاری العربی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*