خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / تلاش سازمان‌ها و انجمن‌ها برای کمک به پناهجویان افغان در آلمان

تلاش سازمان‌ها و انجمن‌ها برای کمک به پناهجویان افغان در آلمان

با سرازیر شدن موجی از پناهجویان به آلمان، در کنار ادارات دولتی، سازمان‌ها و انجمن‌های زیادی دست به کار شدند تا به پناهجویان کمک کنند. از جمله «انجمن مهاجران افغان در کُلن» در تلاش کاهش بار مشکلات پناهجویان است.

دشواری‌های مهاجران تازه افغان در آلمان کم نیستند: کشور جدید، زبان جدید (و تا جایی دشوار)، فرهنگ متفاوت، و گذشته از همه این‌ها، آینده نامعلوم. آن‌هایی که قبولی گرفته اند در کنارآمدن با مسایل روزمره مشکل دارند، مثلا وقتی مکتوبی از ادارات دریافت می‌کنند، باید به کسی مراجعه کنند تا بفهمند که منظور مکتوب چیست، و آن‌هایی که سرنوشت شان نامعلوم اند و یا جواب منفی گرفته اند، در ترس اخراج به سر می‌برند.

حدود ۴۰ نفر از مهاجران افغان در سالونی در شهر کُلن آلمان جمع شده اند تا در مورد مسایل مورد ضرورت شان معلومات به دست بیاورند. در این مراسم که توسط «انجمن مهاجران افغان در کُلن» برگزار شده است، یکی از چگونگی دسترسی به کورس ادغام سوال می‌کند، دیگری در مورد اخراج و همین طور تا ابتدایی‌ترین مسایل زندگی روزمره در این جلسه مطرح می‌شود. ابتکاراتی از این گونه، در بسیاری شهرهای آلمان توسط اشخاص، سازمان‌ها و انجمن‌ها روی دست گرفته شده است.

تحمل همه این دشواری‌ها، برای آن گروه مهاجران که قبولی گرفته اند ساده‌تر است، زیرا نگرانی اصلی شان رفع شده است. این مهاجران موفق شده اند حداقل وارد کورس‌های زبان و ادغام گردند و یا در لیست انتظار برای شرکت در این کورس‌ها قرار دارند.

اما مشکل اساسی متوجه آنهایی است که بعد از مدت طولانی هنوز در انتظار پاسخ درخواست پناهندگی شان اند و یا این که جواب رد گرفته اند. اکثر این پناهجویان فعلا وکیل گرفته اند و تلاش می‌کنند تا پناهندگی شان قبول شود.

احسان خود در سال ۲۰۱۵ به عنوان مهاجر وارد آلمان شد و به کمک دیگر مهاجران افغان، «انجمن مهاجران افغان در کُلن» را ایجاد کرده است. او می‌گوید که دو مشکل عمده افغان‌ها را رنج می‌دهند: اول این که بسیاری پناهجویان به کورس‌های زبان و ادغام اجتماعی دسترسی ندارند و دوم این که تقاضای پناهندگی یک تعداد زیاد آن‌ها رد می‌گردد.

مشکل اصلی، نبود دورنما

این روزها پناهجویان افغان در آلمان خبرهای ناراحت‌کننده زیادی می‌شنوند. اخراج پناهجویان افغان به یک بحث گسترده داخلی آلمان و کابوسی برای بسیاری پناهجویان تبدیل شده است.

خانم کرستینه لیزر از اتحادیه عمومی انجمن‌‌های کلیسای کاتولیک آلمان که به انجمن مهاجران افغان در کُلن و در مجموع به مهاجران کمک می‌کند، در مورد مشکلات پناهجویان افغان می‌گوید: «تا جایی که من معلومات دارم، مشکل اساسی افغان‌ها نبود یک دورنمای روشن برای شان در آلمان است، به ویژه که در این اواخر مساله اخراج پناهجویان رد شده افغان در آلمان مطرح است.»

به گفته او، پناهجویان افغان اغلباَ شکایت می‌کنند که در مقایسه با مهاجران سوریه مورد تبعیض واقع شده اند. مثلاَ، پناهجویان سوریایی تا همین اواخر اکثراَ به صورت خودکار به دلیل جنگ جاری در کشور شان قبولی می‌گرفتند و در ادارات نیز بسیاری متن‌ها صرفاَ به زبان عربی ترجمه شده اند.

«انجمن مهاجران افغان در کُلن» تلاش می‌کند تا حد ممکن در حل این مشکلات به این پناهجویان کمک کند. کاریتاس یا اتحادیه رفاه اجتماعی کلیسای کاتولیک آلمان نیز به انجمن مهاجران افغان در کُلن در بخش‌های مشورت دهی، راه اندازی برنامه‌های تبادل نظر، پیدا کردن خانه برای مهاجران، آگاهی رسانی و امثال آن کمک می‌کند.

در جریان تقریبا دو سال‌، انجمن مهاجران افغان در شهر کُلن توانسته است شمار زیادی از افغان‌ها را کمک کند و همچنین چندید نشست معلوماتی و تبادل نظر را برای مهاجران راه اندازی کرده است و در برنامه ریزی تظاهرات علیه اخراج پناهجویان افغان نیز سهم داشته است.

احسان می‌گوید: «ما زمانی که برنامه‌های آگاهی رسانی و معلوماتی ما را راه اندازی می‌کنیم تلاش می‌کنیم از ادارات مختلف آلمان مثلا پولیس و یا وکلای مدافع و امثال آن‌ها دعوت کنیم تا برای مهاجران معلومات دقیق بدهند. بر اساس همین فعالایت‌های ما انجمن ما بین افغان‌ها محبوبیت پیدا کرده و جا افتاده است.»

تجربه منفی؟ نه!

شهر کُلن آلمان بیش از یک سال قبل به صورت شدید با نام «مهاجر» پیوند خورد، اما با بار مفهومی منفی. قضیه تعرض و آزارهای جنسی شب سال نو ۲۰۱۶ در کُلن موجی از اظهارات نفرت آمیز علیه مهاجران را در پی داشت که بعداَ واضح شد عاملان آن اکثراَ از کشورهای شمال افریقا بوده اند.

اما تجربه خانم لیزر که به صورت روزمره با مهاجران در تماس است، تصور منفی از مهاجران را رفع می‌کند. او می‌گوید: «من تا حال در کار با مهاجران به عنوان یک زن هیچ نوع مشکلی نداشته ام و تنها تجارب مثب دارم. اما من آرزو دارم که زنان افغان فعال گردند و از حقوق شان دفاع کنند و ما بتوانیم از یک دیگر در ساحات مختلف بهره ببریم.»

 

نبیله کریمی الکوزی

منبع :دویچه ویلی

۰۴٫۰۳٫۲۰۱۷

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*