خانه / خانواده / جوانان / هفده جوان برتر سال در افغانستان

هفده جوان برتر سال در افغانستان

بنیاد انتخابات عادلانه و شفاف افغانستان، «فیفا» ۱۷ جوان برتر و «پردست‌آورد» سال را روز گذشته معرفی و تقدیر کرد. مسوولان این نهاد می‌گویند که آنان شاهد جوانان پر‌دست‌آورد و فعالی در کشور اند، اما آن‌چنان که شایسته‌شان است، مورد تقدیر و تحسین قرار نگرفته‌اند.
محمدیوسف رشید، رییس اجرایی فیفا در برنامه‌ی معرفی جوانان برتر سال، گفت که این سال دوم است که فیفا «جوانان برتر سال» را شناسایی و تقدیر می‌کند.
آقای رشید هدف از برگزاری این برنامه را تشویق جوانان دانسته می‌گوید:‌ «معرفی و شناسایی جوانان برتر، باعث ایجاد انگیزه در بین سایر جوانان می‌شود و همین طور در تقویت حس همکاری جوانان در عرصه‌های مختلف کمک می‌کند.» فیفا برای جوانان برتر، معیار‌های مشخصی را در نظر داشته و بیش از صد فرد علاقه‌مند که به برنامه‌ی جوان برتر سال «آنلاین» درخواست کرده بودند، تنها ۱۷ تن‌شان معیار‌های در نظر گرفته شده‌ی این نهاد را تکمیل کرده و تقدیر شدند. داشتن تجربه‌‎ی کاری سه ساله، سند لیسانس، فعالیت رضا‌کارانه، دست‌آوردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و داشتن سن ۱۸ تا ۳۵ سال از ممیزه‌های عمده این «لقب» بود. ۱۷ ابومسلم شیرزاد، گرداننده برنامه‌های سیاسی تلویزیون طلوع، احمدجاوید آریا، رییس نهاد خدماتی زنان، احمدخالد وقار، کارمند اداره امور، احمدنصیر حیران، عضو پارلمان جوان، بشیراحمد قاسانی، خبرنگار، پامیر حساس، کارمند ولسی جرگه، رنگینه کارگر، عضو شورای ملی، سلطان شاه استاد دانشگاه، شیرمحمد انتظار، سخنگوی والی دایکندی، صبری اندر، رییس موقت پارلمان جوان، عبدالغفار نظری، مدیر ارشد کمپنی‌های خصوصی، فرحناز فروتن گزارش‌گر سیاسی، کمیتا صدیقی معاون نهاد غذای جهانی، مریم حسینی، عضو شورای ولایتی کابل، منیژه راموزی، سخنگوی سازمان خط نو، نورمحمد خپلواک و واکمن صمیم از جمله جوانانی بودند که دست‌آورد‌ها، چالش‌ها و درونمای‌شان در کتاب جوانان برتر سال چاپ شده است.
ابومسلم شیرزاد، یکی از این جوانان گفت که انگیزه، جسارت و پشت کار، سبب می‌شود که به هدف خود برسند و دیگران بالای‌شان باور کنند. به باور مسلم شیرزاد، قهرمانی، تصادفی شکل نمی‌گیرد و اگر شکل بگیرد زود از ‎‌هم می‌افتد.
با وجودی که فیفا، به شفاف بودن این برنامه تاکید دارد، اما یک تعداد جوانان می‌گویند که دو تن از این ۱۷ جوان «سند لیسانس» که یکی از ویژگی‌های جوان برتر سال خوانده شده است را ندارند.
این جوانان از مسوولان فیفا خواستند که در برنامه‌‌های بعدی‌ خود، توجه و دقت بیشتری داشته باشند
جوانان و پروسه‌های سیاسی
فیفا در کنار برنامه‌های اصلاحات انتخاباتی و تقویت مشارکت سیاسی زنان و جوانان در انتخابات، سه سال است که برنامه ‌آگهی‌دهی به جوانان از پروسه‌های سیاسی را نیز در هفت ولایت کشور شروع کرده است.
مسوولان فیفا، در برنامه معرفی جوانان برتر سال هدف از ارایه آموزش‌ها را بلندبردن سطح‌آگاهی و بینش‌جوانان در ارتباط به پروسه‌های سیاسی به خصوص انتخابات می‌دانند. مسوولان این نهاد هم‌چنان بیان می‌کنند که در انتخابات ریاست جمهوری پیشین، حضور جوانان کم‌رنگ و غیرآگاهانه بوده و به همین خاطر فیفا تصمیم گرفت که برنامه‌های آگهی‌دهی را در سطح ولایت داشته باشد.
به قول مسوولان این نهاد، در این برنامه یک هزار و ۴۹۳ جوان دانش‌آموز از ولایت‌های کابل، هرات، بلخ، سمنگان، تخار، بدخشان، ننگرهار و لوگر در زمینه‌ی پروسه‌های سیاسی کشور آگاه شده‌اند. در همین حال رییس اجرایی فیفا می‌گوید: «پیش از ورکشاپ و بعد از ورکشاپ پرسش‌نامه داشتیم تا ارزیابی کنیم که جوانان پیش از ورکشاپ چقدر در مورد پروسه‌های سیاسی می‌فهمیدند و بعد از ورکشاپ چقدر معلومات‌شان در مورد پروسه‌های سیاسی زیاد شده است.» دانش‌آموزان دختر و پسر در مورد پروسه‌های‌ سیاسی فیفا، راجع به انواع انتخابات ۲۵ درصد آگاهی داشتند که به ۸۳ درصد، رسیده است. هم‌چنان جوانان تحت آموزش، در مورد کرسی‌های پارلمان از ۳۸ درصد آگاهی دارنده‌ی ۷۵ درصد آگاهی شده‌اند.
همین طور در بخش اصول انتخابات میزان آگاهی جوانان تحت آموزش فیفا از ۳۳ درصد به ۶۰ درصد، در بخش تقلبات انتخاباتی از ۶۴ درصد به ۸۸ درصد و در زمینه‌ی تخطی‌های انتخاباتی از ۱۹ درصد به ۳۲ درصد افزایش یافته است.
این جوانان با وجودی که در مورد پروسه‌های سیاسی کشور آگهی داشته‌اند، اما بعد از دریافت آموزش در باره ارگان‌های انتخاباتی از ۵۴ درصد آگاهی به ۹۸ درصد، در مشارکت سیاسی از ۱۴ درصد به ۳۶ درصد آگاهی و در باره‌ی مفهوم انتخابات از ۸۱ درصد به ۸۳ درصد آگاهی دست یافته‌اند.
مسوولان این نهاد با توجه به نتایج کار سه ساله‌شان در بخش آگهی‌دهی پروسه‌های سیاسی، پیشنهاد‌هایی را نیز به حکومت پیشکش داشتند که از وزارت معارف معارف می‌خواهد تا آن پیش‌نهادها را در نصاب درسی صنف‌های ۱۱ و ۱۲ در مورد پروسه‌های سیاسی معلومات‌های را اضافه کند و همین طور وزارت حج و اوقاف و وزارت احیا و انکشاف دهات از طریف ملاامامان مسجد‌ها و شورا‌های محل جوانان را تشویق به اشتراک در پروسه‌های سیاسی بکنند.
فیفا از سران حکومت وحدت ملی هم خواست که وعده‌های داده شده در جریان کمپاین‌های انتخاباتی خود را در قبال جوانان عملی کنند.

شنبه ۳۰ دلو ۱۳۹۵ –

حسین حیدری

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*