خانه / خبرها / سیستم بیومتریک برای پرداخت حقوق معلولان و بازماندگان ‘شهدا’ در افغانستان ایجاد شد

سیستم بیومتریک برای پرداخت حقوق معلولان و بازماندگان ‘شهدا’ در افغانستان ایجاد شد

برنامه شناسایی و پرداخت حقوق معلولان و بازماندگان کشته شدگان جنگ‌های افغانستان از طریق سیستم بیومتریک نخست در کابل و بعدا در تمامی ولایات افغانستان عملی می‌شود.

این سیستم امروز یکشنبه دوازدهم جدی (دی) در وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان افتتاح شد.

جمیله افغانی، معاون وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولان می‌گوید از هر معلول و بازمانده کشته شدگان جنگ‌ها، نشان انگشت و عکس چشم گرفته می‌شود و این سبب خواهد شد که یک نفر نتواند چند کارت داشته و از چند ولایت و یا بانک معاش دریافت کند.

او می‌گوید که در این سیستم، معلوماتی در مورد درجه معلولیت، داشتن کار، سرپناه و نیازمندی‌های فرد معلول و همچنین سن فرزندان ورثه کشته شدگان ثبت می‌شود که برای برنامه‌ریزی‌های آینده این وزارت نیز لازم می‌باشد.

سردار محمد یک تن از معلولان می‌گوید اجرای معاشات (حقوق) از طریق سیستم بیومتریک، آنها را از سرگردانی و کاغذ بازی نجات خواهد داد.

پروین نیز با او هم نظر است. او می‌گوید پیش از این او ومادرش روزها برای گرفتن معاش پدرش که در جنگ کشته شده، در شعبات این وزارت سرگردان شده‌اند.

مقامات، مسلکی نبودن کارمندان وزارت کار و اموراجتماعی را برای اجرای سیستم بیومتریک بزرگترین چالش می‌دانند. در حال حاضر یک شرکت خصوصی اجرای این پروژه را برعهده دارد و در جریان عملی کردن آن کارمندان وزارت را نیز آموزش می‌دهد.

معاش هر معلول و خانواده کشته‌شدگان جنگ‌های چهل سال اخیر افغانستان حدود پنج هزار افغانی در ماه است که سالانه پرداخت می‌شود.

اکنون در وزارت شهدا و معلولین افغانستان ۱۱۰ هزار معلول و نزدیک به ۱۲۰ هزار خانواده ثبت نام شده اند. این وزارت تأیید می‌کند که شمار واقعی معلولین و خانواده های کشته‌شدگان خیلی بیشتر از این آمار است.

چندی پیش کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری با نشر گزارشی گفته بود که “سالانه پنجاه تا هشتاد میلیون دلار از حقوق معلولان و بازماندگان شهدا به جیب مافیا می‌رود.”

در این گزارش گفته شده بود که در وزارت شهدا و معلولین افغانستان وضعیت به شکلی است‌ که فرصت دستبرد و فساد برای آنها فراهم شود.

کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری روند ثبت نام و پرداخت حقوق در آن وزارت را بسیار کهنه، طولانی و مغلق خوانده بود.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*