خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / نگاهی به اوضاع حلب و مناطق اطراف آن پس از پاکسازی کامل

نگاهی به اوضاع حلب و مناطق اطراف آن پس از پاکسازی کامل

نبرد چهارساله برای آزادسازی کامل شهر حلب به پایان رسید و دولت سوریه توانست در این ماراتن نفس گیر بر تروریست‌های تکفیری پیروز شود.
گرچه این پیروزی با جلوگیری از برخی اشتباهات، ناهماهنگی‌ها و ورود به گفت و گوها و آتش‌بس‌های متوالی و بی‌نتیجه، می‌توانست سریعتر و با هزینه‌های جانی و مالی کمتری به دست آید، ولی همین موارد می‌تواند تجربه‌ای برای نبردهای بعدی و پاکسازی تمام مناطق سوریه از دست تروریست‌ها باشد.
بدون شک پیروزی ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در برابر تروریست‌های مورد حمایت ده‌ها کشور خارجی و سازمان ملل یک دستاورد بزرگ به شمار می‌رود.
اهمیت و ارزش این دستاورد تاریخی زمانی آشکارتر می‌شود که خون صدها شهید، جانبازی هزاران رزمنده، خسارت‌های بزرگ مالی و جانی، تحریم‌های همه‌جانبه و بازبودن مرزهای سوریه برای پشتیبانی از تروریست‌ها را نیز مورد توجه قرار داد. برای پی بردن به عظمت این دستاورد همین بس که رئیس جمهوری سوریه آن را دروازه پاکسازی سراسر این کشور عنوان کرد.

آیا آزاد سازی حلب پایان راه است؟
معرکه حلب به پایان رسید و سوریه دستاورد تاریخی دیگری را در کارنامه خود ثبت کرد ولی آیا این پایان راه است و پیروزی‌های آینده به استقبال ارتش سوریه می‌آید؟.
حلب به عنوان شهری بزرگ و دارای اهمیت برای دولت سوریه و تروریست‌ها، نیروی فراونی را از هر دو طرف گرفت و اکنون به طور کامل پاکسازی شده است، ولی این تفکر که پیروزی در حلب تسهیل کننده پیروزی‌های بعدی باشد، تا حدودی خوشبینانه است.
اینکه نیروهای فراوانی از ارتش سوریه و مقاومت در جبهه حلب مستقر و مشغول مبارزه بوده‌اند و از این پس می‌توانند در دیگر جبهه‌ها نقش آفرینی کنند، دیدگاه صحیحی است؛ ولی باید توجه داشت که این شهر در مسیر اصلی شاهراه تدارکاتی تروریست‌ها از ترکیه به دیگر مناطق سوریه قرار گرفته است و این دستاورد بزرگ بیش از پیش نیازمند پاسداری است.

جایگاه حلب در راهبرد حامیان تروریسم
گرچه شهر حلب به خودی خود دارای اهمیت بسیاری برای طرف‌های درگیر و به ویژه گروه‌های تروریستی در این منطقه بود، ولی اهمیت این شهر زمانی بیشتر می‌شود که به جایگاه آن در راهبردهای کشورهای حامی تروریست‌ها و نقشه‌های آن‌ها برای سوریه توجه کرد.
هم اکنون ولایت ادلب (همسایه جنوب غربی حلب) به طور کامل (به غیر از دو شهرک فوعه و کفریا) در اختیار تروریست‌های مورد حمایت ترکیه و عربستان است، اما باز بودن مسیر زمینی از دمشق به حلب همواره به معنای محاصره این تروریست‌ها در شمال غرب سوریه است، زیرا منطقه غربی آن‌ها (ولایت لاذقیه)، منطقه جنوبی (ولایت حماه) و منطقه شرقی (حمص، اثریا و خناصر) و جاده‌ای که از این مسیر به حلب ختم می‌شود در دست ارتش سوریه است.
بر این اساس تروریست‌های موجود در ولایت ادلب با تسلط کامل ارتش سوریه بر شهر حلب و محکم تر شدن حلقه محاصره‌ای که از ولایت لاذقیه تا حمص و سپس اثریا و خناصر تا حلب ادامه می‌یابد، فقط یک مسیر تدارکاتی و آن هم از شمال غرب سوریه با ترکیه خواهند داشت.
بخش دیگر این حلقه محاصره نیز کردها هستند که عفرین و تل رفعت در شمال حلب تا مرزهای ترکیه را در اختیار دارند.
البته تحت محاصره بودن تروریست‌ها در ولایت ادلب به معنای دسترسی نداشتن آن‌ها به خارج نیست، زیرا از مرزهای ترکیه تمامی نیازهای تروریست‌ها تأمین می‌شود، ولی این موضوع به این معناست که مسیر پیشروی آن‌ها به سوی مناطق مرکزی و جنوبی سوریه مسدود است.

موقعیت فعلی تروریست‌های مورد حمایت آنکارا و ریاض
هم اکنون تروریست‌های مورد حمایت ترکیه و عربستان که به صورت مستقیم و از مسیر ترکیه مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند، فقط در دو بخش شمال غرب و شمال سوریه حضور دارند.
یک گروه از تروریست‌ها در ولایت ادلب در حلقه محاصره قرار گرفته‌اند و گروه دیگر تروریست‌هایی هستند که در چارچوب عملیات سپر فرات و با پشتیبانی مستقیم هوایی و زمینی ارتش ترکیه به سمت شهر الباب در حرکت هستند.
این تروریست‌ها نیز از حومه اعزاز در شمال غرب، تل رفعت در جنوب غرب، جرابلس در شمال شرق و منبج در جنوب شرق در محاصره کردها هستند و فقط در قسمتی از بخش جنوبی خود به سوی شهر الباب که در حومه شمال شرق حلب قرار دارد و در اشغال داعش است در حرکتند و تنها مسیر دسترسی آن‌ها مرزهای ترکیه در شمال است.
در یک نگاه کلی، پس از آزادسازی کامل شهر حلب این شهر و حومه آن از سمت شرق و شمال شرق با مناطق تحت اشغال داعش و از سمت غرب و جنوب غرب با مناطق تحت سیطره ائتلاف تروریستی جیش الفتح هم‌مرز می‌ماند و تنها مسیر دسترسی به داخل شهر، همچنان مسیر اثریا – خناصر در جنوب شرق است که شرق این جاده در اختیار داعش و غرب آن نیز توسط تروریست‌های النصره و دیگر تروریست‌های عضو جیش الفتح کنترل می‌شود.
مناطق تحت تسلط ارتش سوریه در حومه شمال غربی حلب نیز به مناطق سیطره کردها متصل است.
گرچه پیروزی حلب به دلیل اهمیت راهبردی آن و به شکست کشاندن توطئه تجزیه سوریه و سپردن موقتی مناطق شمالی آن به ارتش آزاد، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود، اما با اینحال خطر از شهر حلب و مناطق اطراف آن دفع نشده و با توجه به خبرهایی که دربارهٔ آمادگی تروریست‌ها برای حمله دوباره به حلب از سمت ولایت ادلب می‌رسد، ممکن است خطر بیشتری نیز این شهر را تهدید کند.
در صورتی که تلاش تروریست‌ها قطع مسیر زمینی و آسیب‌پذیر حلب به سمت دمشق باشد و تصمیم به محاصره این شهر از فاصله‌ای دورتر از حومه شهر داشته باشند، نه تنها نیروهایی که تاکنون درحال نبرد برای پاکسازی محله‌های شرقی بودند باید به دفاع از مرزهای غرب و جنوب غرب آن بپردازند، بلکه امنیت تنها مسیر زمینی آن نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
البته هر حمله‌ای در آینده از سوی تروریستی‌ها به شهر حلب چندان آسان نیست زیرا از یک سو نیروهای داخل شهر نیز برای دفاع از آن به حاشیه شهر منتقل می‌شوند و عملیات ارتش سوریه در اطراف حلب و برای گسترش مناطق امن اطراف شهر متمرکز می‌شود، ولی تلاش تروریست‌ها و کشورهای حامی آن‌ها برای جبران این شکست را نیز نباید از نظر دور داشت.

** عملیات آینده ارتش سوریه
دربارهٔ عملیات آینده ارتش سوریه و نیروهای مستقر در ولایت حلب نیز دو احتمال قوی وجود دارد: یکی حرکت به سوی مناطق تحت تسلط تروریست‌ها در ولایت ادلب و تلاش برای شکستن محاصره شهرهای فوعه و کفریا و دیگری حرکت به سمت شمال و شهر الباب و جلوگیری از تسلط تروریست‌های ارتش آزاد و دیگر تروریست‌های مورد حمایت ترکیه بر مناطق بیشتری در شمال حلب.
با توجه به وضعیت کنونی و خاموش بودن تقریبی جبهه‌های میان تروریست‌های ولایت ادلب و ارتش سوریه، احتمال یک اقدام فوری و موقتی برای مسدود کردن مسیر پیشروی تروریست‌های مورد حمایت ترکیه به سوی الباب و مناطق جنوبی تر آن بیشتر است، بویژه اینکه در این منطقه نیروهای کرد نیز با ارتش سوریه هم عقیده هستند و یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند ولی این در صورتی است که تروریست‌های موجود در ولایت ادلب تحرک جدیدی به سوی مناطق ارتش سوریه نداشته باشند.
از سوی دیگر انجام عملیات به سوی ولایت ادلب، برای موفقیت سریعتر و کم هزینه تر نیازمند برنامه‌ریزی به منظور آغاز عملیاتی همزمان از سه محور غرب و جنوب غرب حلب، ولایت حماه و ولایت لاذقیه است.
موضوع دیگری که در روزهای گذشته به صورت پر رنگ تر وارد تحولات میدانی سوریه شد، فعال شدن جبهه‌های تماس با داعش در ولایت حمص بود که این گروه تروریستی توانست با اعزام نیرو و تجهیزیات از موصل و رقه شهر تدمر و مناطق اطراف آن را بار دیگر اشغال کند.
درگیری ارتش سوریه با گروه تروریستی داعش در اطراف تدمر و شرق حمص به شدت ادامه دارد و این موضوع نیز می‌تواند از متغیرهای تأثیر گذار در تصمیم ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در چند روز آینده باشد.
کلام آخر اینکه، بحران سوریه با آزادسازی کامل محله‌های شهر حلب و به شکست کشاندن بخشی از توطئه‌های خارجی، وارد مرحله جدیدی شده، ولی وضعیت مبهم آینده این کشور همچنان در گرو تصمیم‌های دولت سوریه و کشورهای همپیمان آن از یک سو و تروریست‌ها و حامیان آن‌ها از سوی دیگر است.

شنبه ۴ جدی ۱۳۹۵

منبع : پیام آفتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*