خانه / خبرها / روسیه از هر متجاوز بالقوه‌ای قوی‌تر است

روسیه از هر متجاوز بالقوه‌ای قوی‌تر است

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، هشدار داده است که نیروهای نظامی کشورش در مقایسه با هر “متجاوز بالقوه‌ای” قوی‌تر هستند، چرا که روسیه موشک‌های هسته‌ای و دیگر تجهیزات نظامی خود را به روز کرده است.

آقای پوتین، در نشست مطبوعاتی سالانه با خبرنگاران، گفت: “بر کسی پوشیده نیست که ما برای بهبود توان موشکی خود تلاش بسیار کرده‌ایم.”

رئیس جمهور روسیه آمریکا را به برانگیختن مسابقه تسلیحاتی متهم کرد و گفت خروج آمریکا از پیمان محدودسازی موشک‌های ضدبالستیک در سال ۲۰۰۱، “به ایجاد شرایطی برای یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای جدید انجامیده است”.

انضمام شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و دیگر درگیری‌های اوکراین، به همراه مداخله نظامی روسیه در سوریه، تنش را میان این کشور و قدرت‌های غربی تشدید کرده است. انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا احتمال بهبود روابط آمریکا و روسیه را تقویت کرده است، چرا که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین پیش از این متقابلا یکدیگر را ستایش کرده‌اند.

با این وجود ولادیمیر پوتین روز گذشته هم خواهان توسعه موشک‌های هسته‌ای شد که بتوانند از سد سیستم‌های دفاع ضدموشکی بگذرد.

چند ساعت پس از او دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده هم گفت آمریکا باید زرادخانه هسته‌ای خود را به‌طور عمده تقویت کند و گسترش بدهد.

برآورد می‌شود که روسیه و آمریکا هر یک بیش از ٧ هزار کلاهک هسته‌ای داشته باشند.

از سال ١٩٧٢ که لئونید برژنف، رهبر وقت اتحاد شوروی و ریچارد نیکسون، رئیس جمهور وقت آمریکا، پیمانی برای محدودیت سلاح‌های هسته‌ای امضا کردند، آمریکا و روسیه مکررا پیمان‌هایی برای کنترل دوجانبه تسلیحات هسته‌ای خود داشته‌اند، اما اکنون نگرانی‌هایی درباره گسترش زرادخانه هسته‌ای این دو وجود دارد.

انتخابات آمریکا
آقای پوتین در بخش دیگری از سخنان امروزش اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهور آمریکا را رد کرد و با اشاره به شکست حزب دموکرات در انتخابات کنگره گفت: “این چه طور؟ این هم کار من بود؟”

رئیس جمهور روسیه گفت: “طرف بازنده دنبال این است که تقصیر را گردن افراد دیگر بیندازد. اگر به مشکلاتی که درون خودشان هست توجه می‌کردند وضعشان بهتر می‌بود.”

او در عین حال گفت نظام انتخاباتی آمریکا “قدیمی و کهنه” است، اما این قانونگذاران آمریکایی هستند که باید درباره تغییر شیوه انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرند.

۲۳٫۱۲٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*