خانه / خبرها / بانک توسعه آسیایی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به بخش انرژی افغانستان کمک کرد

بانک توسعه آسیایی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار به بخش انرژی افغانستان کمک کرد

بانک توسعه آسیایی و وزارت مالیه/ دارایی افغانستان موافقت نامه‌ای را امضا کردند که این بانک متعهد به کمک ۴۱۵ میلیون دلار به بخش انرژی افغانستان شد.

این موافقت‌نامه امروز( سه‌شنبه ۳۰ قوس/آذر) میان اکلیل حکمی وزیر مالیه/دارایی افغانستان و توماس پنیلا، رئیس بانک جهانی در افغانستان امضاء شد.

از این مقدار کمک، قرار است که بیش از ۱۸۸ میلیون دلار توسط بانک توسعه آسیایی و بیش از ۲۲۵ میلیون دلار نیز از طریق صندوق زیربنای افغانستان (AITF) کمک شود که توسط بانک آسیایی مدیریت می‌شود.

قراراست که از این پول برای ساخت خط ۵۰۰ کلیوولت دشت الوان مصرف شود که با ساخت آن برق ترکمنستان در نهایت به کابل وصل خواهد شد.

مقداری از این پول نیز برای ساخت خط انتقال ۲۲۰ کیلوولت برق از دوشی به بامیان مصرف خواهد شد که ۱۸۰ کیلومتر طول دارد.

این بانک افزوده که این پول بخش از کمک به برنامه توسعه انرژی افغانستان است که هزینه آن بیش از ۱۰ میلیادر دلار اعلام شده‌ است.

بانک توسعه آسیایی گفته که نیازمندی به انرژی در افغانستان از سال ۲۰۰۵ الی ۲۰۱۲ به دو برابر افزایش یافته و افغانستان حدود ۸۰ درصد از انرژی خود را از کشورهای همسایه وارد می‌کند.

این بانک بخش انرژی را در افغانستان آسیب پذیر دانسته و افزوده که وابستگی به انرژی وارداتی و نبود زیرساخت‌های انرژی در خود افغانستان عامل آن است.

با توجه به تمام تلاش‌های که حکومت افغانستان در سال‌های اخیر کرده، این کشور بیشتر به انرژی وارداتی از کشورهای ازبکستان، ایران، ترکمنستان و تاجیکستان وابسته ‌است.

در حال حاضر نیز برق در شهر کابل، پایتخت، جیره‌بندی شده و بیشتر ساکنان شهر در شبانه روز کمتر از ۶ ساعت برق دارند، ولی حکومت اعلام کرده که قادر است در شبانه روز ۱۶ ساعت به مردم برق بدهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*