خانه / خبرها / دولت اوباما می‌گوید ، پوتین عملیات ‘نفوذ’ در انتخابات را رهبری کرده است

دولت اوباما می‌گوید ، پوتین عملیات ‘نفوذ’ در انتخابات را رهبری کرده است

کاخ سفید می‌گوید خود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، عملیاتی را رهبری کرده است که مقام‌های دولت باراک اوباما می‌گویند برای ‘نفوذ’ در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بوده است.

روسیه این اظهارات را خنده‌دار توصیف کرده است. دونالد ترامپ، پیروز این انتخابات، پیش‌تر این موضع‌گیری‌ها را سیاسی خوانده بود.

آقای ترامپ که در انتخابات اخیر با نامزد حزب باراک اوباما رقابت می‌کرد و او را شکست داد، روز پنج‌شنبه توییت کرد: “اگر روسیه، یا یک جای دیگر، هک کرده، چرا کاخ سفید این‌قدر صبر کرده که وارد عمل بشود؟ چرا تازه وقتی که هیلاری کلینتون باخت دارند شکایت می‌کنند؟”

آقای ترامپ که تا کمتر از پنج هفته دیگر دوره ریاست‌جمهوری‌اش آغاز می‌شود، قبلا هم گزارش‌ها درباره عملیات روسیه را رد کرده است.

ساعاتی بعد باراک اوباما در مصاحبه‌ای با ان‌پی‌آر گفت: “جای تردیدی نیست که وقتی یک دولت خارجی تلاش کند بر درستی انتخابات ما تاثیر بگذارد، باید اقدام کنیم؛ و همین کار را هم خواهیم کرد، در زمان و جایی که خودمان تصمیم بگیریم.”

کمی پیش از انتشار این حرف آقای اوباما، ان‌بی‌سی در گزارشی تازه نوشت که مقام‌های دولت او از پیش در جریان چنین عملیاتی بوده‌اند ولی آن‌قدر از پیروزی هیلاری کلینتون خاطرجمع بوده‌اند که گفته‌اند دلیلی برای اقدام قاطع قبل از انتخابات نیست.

ترامپ که ریاست‌جمهوری‌اش تا کمتر از ۵ هفته دیگر آغاز می‌شود، این گزارش‌ها را ‘سیاسی’ می‌خواند و می‌گوید از لج شکست کلینتون است

طبق این گزارش که به صحبت‌های “چندین مقام دولتی عالی‌رتبه مطلع از عملیات روسیه” استناد کرده است بدون این‌که نامی از آنها ببرد، آمده است که دولت باراک اوباما نتیجه گرفته بود چون خانم کلینتون در مسیر پیروزی است، ارزش ندارد آمریکا در این باره خود را در معرض احتمال یک جنگ سایبری با روسیه قرار دهد.

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در مصاحبه‌اش با ان‌پی‌آر گفته که مطمئن است این “عملیات روسیه” بر انتخابات اخیر تاثیر گذاشته است.

باراک اوباما و همسرش میشل، در ماه‌های مانده به انتخابات آمریکا، فعالانه به نفع هیلاری کلینتون و علیه دونالد ترامپ تبلیغ می‌کردند و در این باره به چندین سفر ایالتی هم رفتند.

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا روز چهارشنبه از قول مقام‌های ارشد اطلاعاتی گزارش داد که آنها مطمئن اند ولادیمیر پوتین خودش پشت عملیات هک‌کردن ایمیل حزب دموکرات و ستاد هیلاری کلینتون بوده است و بعد از آن هم شیوه انتشار و استفاده از این محتوای به‌دست‌آمده را هدایت می‌کرده است.

مقام‌های روسیه هر بار این اتهام‌ها مطرح شده است، آن را رد کرده‌اند.

دمیتری پسکوف، سخن‌گوی کاخ کرملین، گفته که گزارش اخیر ان‌بی‌سی “یاوه‌هایی خنده‌دار” است.

بن رودز، از مشاوران باراک اوباما، با تاکید بر این‌که آقای پوتین کنترل دقیقی روی اقدام‌های دولت روسیه دارد، تایید کرده است که از دید کاخ سفید ولادیمیر پوتین در جریان آن عملیات “نفوذ” در انتخابات آمریکا بوده است.

جاش ارنست، سخن‌گوی کاخ سفید هم گفته “کاملا واضح” است که آقای پوتین در جریان بوده است.

بن رودز در این باره گفته است: “هرچه درباره شیوه اداره روسیه می‌دانیم و این‌که پوتین چه‌طور دولت را می‌گرداند، نشان می‌دهد که وقتی حرف از یک رخنه سایبری عمده است، داریم درباره بالاترین سطح حکومت حرف می‌زنیم.”

محتوایی که ویکی‌لیکس به عنوان ایمیل‌های هک‌شده حزب دموکرات منتشر کرد، حاکی از تلاش‌های داخلی حزب برای کنار نگه‌داشتن برنی سندرز، رقیب درون‌حزبی هیلاری کلینتون بود و هم‌چنین بعضی ترفندهای سیاسی و تبلیغاتی برای ستاد خانم کلینتون. این محتوای منتشرشده، مایه اعتراض خیلی از اعضای خود این حزب شد.

گزارش ان‌بی‌سی، از قول دو مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا که نامشان نیامده است، می‌گوید عملیات روسیه برای “نفوذ” در انتخابات آمریکا ابتدا به عنوان “انتقام” ولادیمیر پوتین از هیلاری کلینتون آغاز شده است؛ با این هدف که سیاست آمریکا را آمیخته به فساد نشان دهد و بین واشنگتن و هم‌پیمانان کلیدی‌اش تفرقه بیاندازد.

خانم کلینتون در سال ۲۰۱۱ و زمانی که وزیر خارجه بود، درستی انتخابات پارلمانی روسیه را زیر سوال برد. موضع‌گیری‌ای که آقای پوتین را خشمگین کرد و گفت که هیلاری کلینتون به طور علنی دارد دعوت به تظاهرات خیابانی می‌کند.

بی‌بی‌سی به طور مستقل نتوانسته است گزارش ان‌بی‌سی را تایید کند.

هیچ شواهد مشخصی که تاییدکننده نقش ولادیمیر پوتین یا اطلاع او از این عملیات باشد، در اختیار عموم قرار نگرفته است.

۱۶ دسامبر ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*