خانه / خبرها / دلایل شکست تروریست ها در حلب

دلایل شکست تروریست ها در حلب

در ادامه عملیات بزرگ ارتش سوریه در شهر حلب، اکنون این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت اقتصادی آن در آستانه آزادی کامل از چنگال تروریست ها قرار دارد.
با آزادسازی حلب، تروریست های تکفیری ضربه سنگینی را متحمل خواهند شد و لذا تروریست ها و حامیان غربی آنها تلاش می کردند به نحوی از این شکست بزرگ جلوگیری کنند.

اما درباره علل شکست سریع تروریست ها در شرق حلب باید به نقش عوامل داخلی و خارجی توجه کرد. در بعد داخلی دو عامل در شکست غافلگیرانه تروریست ها نقش کلیدی ایفا کرد. نخستین آنها شکست سنگین تروریست ها در عملیات ” حماسه بزرگ حلب ” در نیمه عقرب امسال بود که با هدف کنترل بر مناطق مهمی از شهر که در اختیار ارتش بود انجام شد. تروریست ها تمام توان خود را برای این عملیات بزرگ به کار بستند و شکست مفتضحانه آنها ضربه سختی بر روحیه آنان وارد کرد. دومین نکته را باید محاصره سخت مناطق شرق حلب دانست که همه مسیرهای امدادی به سوی تروریست ها را بسته بود و آنها را در تنگنا قرار داد.

در بعد خارجی نیز باید توجه داشت که شرایط در عرصه میدانی کاملا به نفع سوریه تمام شد. در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در شرایط انتقال قدرت میان دو رئیس جمهور موافق و مخالف جنگ در سوریه به سر می برد و همین موضوع باعث شده است تا واشنگتن عملا نتواند به ایفای نقش جدی در جنگ حلب بپردازد. علاوه بر اینکه اصرار روسیه بر نابودی کامل تروریست ها یا اخراج همه آنها از حلب و نپذیرفتن هیچ گونه راه حل بین المللی دیگری که می توانست به کمک تروریست ها بیاید و اجازه تنفس به آنها بدهد، نیز در این میان قابل اعتناست. به خصوص آن که روسیه این بار با همراهی مؤثر چین قطعنامه ارائه شده جدید این هفته برای آتش بس در حلب را وتو کردند و عملا نشان دادند تصمیم آنها و دیگر همپیمانان سوریه از جمله ایران برای یکسره کردن کار جبهه حلب جدی است و قابل مناقشه نیست.

اما اکنون که حلب در استانه آزادی کامل قرار دارد غرب تمام تلاش خود را به کار بسته است تا این امر محقق نشود. این بار نیز بهانه آتش بس برای ارسال کمک های بشر دوستانه از سوی مجامع غربی مطرح گردید. واقعیت امر این است که این درخواست ها را نیز باید تیر در تاریکی این کشورها پس از وتوی قطعنامه توسط مسکو و پکن دانست.

همه این کشورها می دانند عملا بازستانی حلب توسط ارتش سوریه موضوعی قطعی است که احتمالا تا ساعات آینده محقق خواهد شد. از سوی دیگر روسیه و سوریه نیز اکنون که با پیروزی تاریخی و خیره کننده خود فاصله ای ندارند به هیچ وجه تن به چنین موضوعی نخواهند داد و حتی ارجاع احتمالی موضوع از شورای امنیت به مجمع عمومی سازمان ملل نیز در شرایط فعلی اقدامی بی ثمر برای آنان خواهد بود.
علاوه بر اینکه فتح حلب در حقیقت موضع طرف روسی و سوری را در مذاکرات آینده پیرامون سوریه به شدت تقویت خواهد کرد به خصوص آن که مخالفان به اصطلاح میانه رو سوری عملا دچار هرج ومرج شده اند و حتی از حمایت مؤثر غرب، ترکیه و عربستان ناامید و پشتیبانی آنان را تاکنون بی نتیجه قلمداد می کنند و انتقادات خود را به دلیل ناتوانی آنها در موضوع حلب آغاز کرده اند.

اکنون می توان گفت غرب در حلب دست و پا می زند اما اراده سوریه و متحدان این کشور برای آزادسازی شهر حلب محکم تر از ان است که با دسیسه هی غرب متزلزل گردد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*