خانه / خبرها / نمایندگان ۴۰ کشور جهان برای شرکت در ” نشست قلب آسیا ” وارد هند شدند

نمایندگان ۴۰ کشور جهان برای شرکت در ” نشست قلب آسیا ” وارد هند شدند

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان وارد شهر امریتسر در هند شده است؛ جایی که قرار است فردا ،۱۴ قوس/آذر، ششمین ‘کنفرانس قلب آسیا در مورد افغانستان’ با حضور نمایندگان ۴۰ کشور برگزار شود.

مقامات هند و افغانستان گفته‌اند که محورهای اصلی ششمین نشست قلب آسیا که به ‘روند استانبول ‘ نیز معروف است، مبارزه با تروریسم و جستجوی راه‌های تامین صلح در افغانستان خواهد بود و برعلاوه توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان افغانستان و هند و افغانستان و دیگر کشورهای منطقه نیز از موضوعات مورد بحث در این نشست است.

افغانستان، پاکستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی عضو این روند است که به پیشنهاد افغانستان و ترکیه در ۲۰۱۱ بنا گذاشته شد و هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که قرار این نشست را فردا اشرف غنی و نرندرا مودی، نخست وزیر هند افتتاح کنند.

آقای مستغنی در پاسخ به این سوال که افغانستان در این نشست در پی چیست، گفت: “افغانستان مثل گذشته در تلاش است تا میان کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی روی اهمیت و فوریت مبارزه مشترک در برابر تهدیدهای تروریستی و دیگر چالش‌های امنیتی اجماعی به وجود بیاید و این اجماع تقویت شود.”

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و سرتاج عزیز، مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور روابط خارجی و امنیت ملی نیز برای شرکت در این نشست وارد امریتسر شده‌اند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که روابط میان هند و پاکستان و افغانستان و پاکستان تنش‌آلود است و در پایین‌ترین سطح آن قرار دارد.

مقامات افغانستان و هند پاکستان را متهم می‌کنند که به “گروه‌های تروریستی مانند طالبان، شبکه حقانی و لشکر طیبه” در این کشور پناه داده و از آنها علیه هر دو کشور استفاده می‌کند. پاکستان همواره این ادعاها را کرده و مدعی شده که هند از طریق افغانستان به جدایی طلبان بلوچ در پاکستان کمک می‌کند.

نشست مقدماتی

در نشست مقدماتی این کنفرانس که امروز به ریاست حکمت خلیل کرزی و اس جی شنکر، معاونان وزیران خارجه افغانستان و هند برگزار شد، نمایندگان ۱۴ کشور عضو و ۱۷ کشور حامی روند استانبول، مسایل متعددی از جمله چالش‌های جدی امنیتی و تهدیدهای تروریستی را که افغانستان و منطقه با آن روبرو هستند، مورد قرار دادند.

در این نشست همچنین روی توسعه راه‌های ارتباطی افغانستان با آسیای میانه و جنوب آسیا و پروژه چابهار که شامل امتداد خط آهن نیز است، گفت‌وگو صورت گرفت.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات افغانستان و هند گزارش داده که قرار است دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری یک خط ویژه هوایی انتقال محموله راه اندازی کنند.

مقامات دو کشور همواره شکایت داشته‌اند که پاکستان اجازه نمی‌دهد مبادلات تجارتی میان افغانستان و هند از راه پاکستان صورت بگیرد و همواره در تلاش بوده‌اند تا راه‌های بدیلی را برای تجارت جستجو کنند.

کشورهایی که از نشست قلب آسیا-روند استانبول حمایت می‌کنند، عبارتند از استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، هسپانیا، سوئد، بریتانیا و آمریکا.

سال گذشته اسلام آباد پایتخت پاکستان میزبان پنجمین نشست قلب آسیا – روند استانبول بود.

۳ دسامبر ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*