خانه / خبرها / شوکت میرضیایف برنده انتخابات ازبکستان اعلام شد

شوکت میرضیایف برنده انتخابات ازبکستان اعلام شد

کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر و کفیل ریاست جمهوری این کشور را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. این انتخابات روز یکشنبه ۱۴ آذر برگزار شد.

میرزا الغ‌بیک عبدالسلامف، رئیس این کمیسیون، بعد از ظهر امروز دوشنبه (۵ دسامبر/۱۵ آذر) به خبرنگاران گفت که در رای‌گیری روز یکشنبه نزدیک ۱۶ میلیون نفر یا ۸۸.۶۱ درصد از رای دهندگان به طرفداری از آقای میرضیایف رای داده‌اند.

واکنش کشورهای منطقه به انتخاب آقای میرضیایف

بر اساس قانون درباره انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان، آقای میرضیایف رئیس جمهوری منتخب محسوب می‌شود. نامزدی شوکت میرضیایف به کرسی ریاست جمهوری ازبکستان از سوی حزب لیبرال- دمکرات یا جنبس کارآفرینان ازبکستان پیشنهاد شده بود.

آقای میرضیایف متولد سال ۱۹۵۷ و فارغ التحصیل دانشکده آبیاری و مکانیزه کشاورزی شهر تاشکند است. او در گذشته حاکم ناحیه میرزا الغ‌بیک شهر تاشکند و استاندار ولایات دژک و سمرقند بوده است.از سال ۲۰۰۳ به این سو سمت نخست‌وزیری ازبکستان را به عهده داشت.

انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان به دنبال درگذشت اسلام کریمف، رئیس جمهور فقید، که پس از ۲۷ سال زمامداری اوایل شهریور ماه در اثر سکته مغزی در سن ۷۹ سالگی درگذشت، برگزار شد.

کمیسیون مرکزی انتخابات ازبکستان شب گذشته اعلام کرده بود که بر اساس ارزیابی‌های مقدماتی نزدیک به ۱۸ میلیون نفر یا ۸۷.۸۳ درصد از واجدان شرایط رای در ازبکستان در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

این کمیسیون گفت که انتخابات “در فضای باز و آشکار و کاملا سازگار با اصول و معیارهای دمکراسی” در قوانین ازبکستان ثبت شده، برگزار شده و مردم “فعالیت سیاسی و شهروندی سطح بالایی” از خود نشان داده‌اند.

به گفته این نهاد، جریان رای‌گیری برای انتخاب رئیس جمهوری جدید ازبکستان را بیش از ۳۷ هزار ناظر از احزاب سیاسی، رسانه‌ها و کشورها و سازمان‌های بین المللی مشاهده کرده‌اند.

پس از آن که شوکت میرضیایف به دنبال فوت اسلام کریمف کفیل ریاست جمهوری ازبکستان شد، بسیاری از تحلیل گران می‌گفتند شکی وجود ندارد که او در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و پیروز اعلام خواهد شد.

ازبکستان با بیش از ۳۰ میلیون جمعیت پرنفوس‌ترین کشور آسیای میانه محسوب می‌شود که سرشار از ذخایر گاز است. این کشور همچنین مزارع گسترده پنبه دارد و دومین صادرکننده بزرگ نخ پنبه بعد از هند محسوب می‌شود.

اما به گفته تحلیل گران فقر و فساد و موارد گسترده نقض حقوق بشر در این کشور دارای جمعیت غالبا مذهبی و سنتگرای آسیای میانه بیداد می‌کند و بیش از سه میلیون نفر از اتباعش در روسیه و کشورهای دیگر مهاجرند.

پنجم دسمبر ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*