خانه / خبرها / بهبود روابط روسیه و ترکیه طی ما ه های اخیر

بهبود روابط روسیه و ترکیه طی ما ه های اخیر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، می‌گوید عملیات ترکیه در سوریه علیه شخص خاصی نیست و همزمان، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه پس از دیدار با وزیر خارجه روسیه از توافق دو کشور برای برقراری آتش بس در حلب خبر داده است.

مقام‌های ارشد ترکیه و روسیه برای چندمین بار در هفته‌های اخیر درباره بحران سوریه با یکدیگر گفتگو کرده‌اند. منابع نزدیک به ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده‌اند که رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه، روز چهارشنبه برای سومین بار در هفته جاری با یکدیگر تلفنی صحبت کردند.

آقای اردوغان امروز، پنجشنبه ١١ آذر (١ دسامبر) گفت عملیات نظامی ترکیه در سوریه کشور یا شخص خاصی را هدف نگرفته و تنها علیه “گروه‌های تروریستی” است. این در حالی است که او به تازگی گفته بود ترکیه در سوریه در پی پایان دادن به “ظلم و بی رحمی بشار اسد” است. عموم ناظران موضع امروز رجب طیب اردوغان در خصوص عدم دشمنی ترکیه با “یک شخص” را به عقب‌نشینی از موضع قبلی علیه بشار اسد تعبیر کرده‌اند.

البته وزیر خارجه ترکیه گفته است که موضع کشورش در قبال بشار اسد تغییری نکرده است.

ترکیه، در کنار قطر و عربستان سعودی، حامی مهم گروه‌های مخالف بشار اسد است. جز ایران و روسیه، که حامی بشار اسد هستند، ترکیه تنها کشوری است که نیروهای نظامی‌اش رسما در خاک سوریه مستقر شده‌اند. اگرچه تعدادی از کشورهای جهان در ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا شرکت دارند، اما عملیات آنها علیه داعش در سوریه به حملات هوایی منحصر بوده است.

روابط ترکیه و روسیه در ماه‌های اخیر بهبود یافته است و مقام‌های ارشد ترکیه به طور مرتبط با روسیه و ایران درباره سوریه مذاکره می‌کنند.

امروز مولود چاووش اوغلو و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه ترکیه و روسیه، با یکدیگر دیدار داشتند. آقای لاوروف در کنفرانس خبری مشترکی با همتای ترکش، گفت روسیه آماده گفتگو با همه طرف‌ها در زمینه بحران سوریه است.

آقای چاووش اوغلو هم گفت روسیه و ترکیه بر ضرورت برقراری آتش‌بسی در حلب توافق کرده‌اند.

گفته می‌شود در درگیری‌های دو هفته اخیر، حلب ۳۰۰ غیرنظامی در شرق حلب و ۴۸ غیرنظامی هم در غرب حلب کشته شده‌اند.

اول دیکابر ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*