خانه / خانواده / شکر دخت جعفری جایزه مخترعان زن سال ٢٠١٦ بریتانیا را بدست آورد

شکر دخت جعفری جایزه مخترعان زن سال ٢٠١٦ بریتانیا را بدست آورد

شکردخت جعفری، زن افغان از ولایت دایکندی در مرکز افغانستان برنده جایزه مخترعان زن سال ۲۰۱۶ بریتانیا شد.

این رقابت توسط نهاد نوآوری بریتانیا ( Innovate UK’s infocus awards) راه اندازی شده و هدف آن حمایت از زنانی است که می‌تواند الگو و الهام بخش برای سایر زنان باشند.

هدف این رقابت سراسری در بریتانیا، شناسایی، الگوسازی و توانمندسازی زنان مخترع است که ظرفیت رهبری در عرصه نوآوری و کارآفرینی را دارا هستند.

خانم جعفری شرکت “TrueInvivo” را تاسیس کرد تا بتواند نتایج تحقیقاتی خود در زمینه بهبود پرتو درمانی بیماران سرطانی را صنعتی کند و در دسترس عموم بیمارستانها در سراسر دنیا قرار دهد.

نهاد نوآوری بریتانیا با حمایت، الگوسازی و توانمندسازی زنان پیشرو در عرصه نوآوری با فراهم کردن یک بسته پشتیبانی کسب و کار را شامل ۵۰ هزار پوند برای برندگان کمک می‌کند.

هدف نهاد نوآوری بریتانیا تشویق و پرورش استعداد زنان بریتانیایی‌است.

خانم جعفری به دلیل ارائه روش جدید پرتو درمانی برای بیماران سرطان موفق شد این جایزه را دریافت کند.

پرتو درمانی بخشی از برنامه تداوی بیماران سرطانی را تشکیل می‌دهد. هدف از پرتو درمانی استفاده از اشعه جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی ‌است، طوری که اشعه را فقط باید به ناحیه سرطانی محدود شده تاباند تا بافت‌های سالم اطراف توده‌های سرطانی صدمه‌ای نبیند.

اشعه نامرئی است و اغلب در حین درمان سبب آسیب سایر بافتها می‌شود. خانم جعفری در دوره تحقیقاتی برنامه دکترای خود با استفاده از مهره‌های شیشه‌ای بسیار کوچک (یک میلی‌متری) و ارزان قیمت، وسیله‌ای را ابداع نمود که می‌توان این وسیله را در محل تحت درمان کار گذاشت و از میزان و گسترش اشعه به ناحیه سرطانی و بافتهای اطراف اطلاع حاصل نمود و متعاقبا هرگونه خطای موجود را تصحیح کرد.

با به کارگیری این وسیله انتظار می‌رود دقت و صحت درمان پرتودرمانی حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد. خانم جعفری پس از پایان دوره دکترای خود با کمک دانشگاه ساری در جنوب انگلستان اختراع خود را ثبت نمود و اکنون اهتمام به صنعتی نمودن این ابداع خود کرده است.

۲۸٫۱۱٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*