خانه / خبرها / صحبت تیلیفونی پوتین و ترامپ

صحبت تیلیفونی پوتین و ترامپ

بعد از انتخابات ایالات متحده امریکا، برای نخستین بار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته اند که می خواهند برای مهار زدن به تروریسم و افراط گرایی و تقویت مناسبات دو کشور همکاری کنند.

کرملین در اعلامیه ای  روز دوشنبه تائید نمود که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین برای نخستین بار پس از آن که ترامپ هیلاری کلینتون را در انتخابات سه شنبه گذشته شکست داد، صحبت کرده اند.

گفته می شود که در جریان این مکالمه تیلفونی رئیس جمهور روسیه و رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امریکا روی ایجاد «کانال» روابط بین روسیه و ایالات متحد امریکا و «ترکیب تلاش های شان برای مهار زدن به تروریسم و افراط گرایی بین المللی» توافق نمودند.

دفتر انتقالی ترامپ گفته است که این دو همچنان «موضوعات اقتصادی استراتژیک» را نیر مورد بحث قرار داده اند و نیز اینکه ترامپ «بسیار زیاد می خواهد یک مناسبات قوی و پایدار با روسیه و مردم روسیه داشته باشد.»

پوتین یکی از نخستین رهبران خارجی بود که به رئیس جمهور منتخب امریکا به خاطر پیروزی اش در انتخابات هفته گذشته تبریک گفته بود.

در اعلامیه کرملین گفته می شود که در جریان این گفت‌وگوها پوتین و ترامپ از «مناسبات نهایت غیررضایت بخش در روابط روسیه و ایالات متحده امریکا» سخن به میان آورده اند و «ضرورت همکاری فعال برای عادی ساختن» آن را اعلام نموده اند. در اعلامیه افزوده شده است که این گفت‌وگوها باید بر مبنای «برابری، احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یک‌دیگر باشد.»

در آستانه ورود ترامپ به کاخ سفید که در ماه جنوری صورت می گیرد، این دو گفته اند که که به تماس شان از طریق تیلفون ادامه می دهند و برای آن کار می کنند که شخصاً ملاقات نمایند.

ترامپ در ۲۰ جنوری رسماً به کار آغاز می کند و جانشین بارک اوباما می گردد که مناسباتش با پوتین در مورد موضوعات مختلف به شمول منازعه سوریه و اوکرائین دچار تنش شده است.

منبع : دویچه ویلی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*