خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / توقف اخراج افغان ها از اروپا

توقف اخراج افغان ها از اروپا

پس از حمله انتحاری بر کنسولگری آلمان در شهر مزارشریف در شمال افغانستان، سازمان حامی پناهجویان “پروازول” از دولت آلمان خواست طرح اخراج مهاجران رد شده افغان را متوقف کند.

گونتر بوکهارد، رئیس این سازمان صبح روز جمعه در شهر فرانکفورت آلمان گفت: «افغانستان امن نیست. هر کسی که اخراج می کند، انسان ها را به خطر می اندازد».

وی همچنان در مورد وضعیت در افغانستان اضافه کرد که طالبان در هرجایی که خواسته باشند، می توانند حمله کنند. بوکهارد افزود که بیش از ۳۵۰۰ زخمی و ۱۶۰۰ کشته از افراد غیرنظامی در شش ماه اول سال جاری خودش یک پیام واضح در مورد وضعیت افغانستان است.

به گفته این سازمان آلمانی حامی پناهجویان، در ۳۱ ولایت از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان در حال حاضر جنگ است. بوکهارد گفت: «حمله دیشب در مزارشریف باید افکار عمومی را در آلمان از خواب بیدار کند».

در حمله طالبان بر کنسولگری آلمان در شهر مزارشریف در شمال افغانستان شش تن کشته شدند و بیش از ۱۲۰ تن دیگر زخمی شدند. اکثر کشته ها و زخمی شدگان این رویداد افراد ملکی هستند. در میان قربانیان این رویداد هیچ آلمانی وجود ندارد.

در آغاز ماه اکتوبر اتحادیه اروپا و دولت افغانستان روی یک توافقنامه بازگشت موافقت کردند که اخراج پناهجویان رد شده افغان را سهولت می بخشد. در سال های اخیر برای مهاجران کشورهای درگیر جنگ داخلی، عملا یک ممنوعیت اخراج وجود داشت.

گونتر بوکهارد رئیس سازمان “پروازول” گفت که در افغانستان هیچ منطقه ای وجود ندارد که بتوان آن را برای مدتی طولانی امن توصیف کرد. با وجود این وضعیت در افغانستان، میزان قبولی پناهجویان افغان در آلمان از حدود ۸۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافت.

درخواست های پناهندگی بیش از ۱۰ هزار مهاجر افغان در سال جاری رد شده و “رد شدگان باید اخراج شوند”.

رئیس “پروازول” اضافه کرد: «به نظرم این غیرمسئولانه است که بتوان مهاجران را به میدان هوایی کابل اخراج کرد و هیچ مسئولیتی در مورد اینکه چه اتفاقی بعدا برای آنان می افتد به دوش نگرفت و خود را از آن فارغ دانست».

همزمان با این وضع، جنگ در افغانستان باعث شده که شمار مهاجران داخلی یا بیجاشدگان در این کشور به بالاترین رکوردش پس از ۲۰۰۱ برسد. در ماه اپریل شمار این بیجاشدگان ۱.۲ میلیون تن بود، اما براساس آمار سازمان ملل حالا به ۱.۶ میلیون تن افزایش یافته است.

۱۱٫۱۱٫۲۰۱۶

منبع : دویچه ویلی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*