خانه / خبرها / اعتراض ‘جنبش تبسم’ به ‘اجرا نشدن عدالت’

اعتراض ‘جنبش تبسم’ به ‘اجرا نشدن عدالت’

حدود دو هزار تن از شهروندان کابل به همراه شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان در یک گردهمایی در پایتخت، دولت را به ناتوانی در اجرای عدالت در حق هفت شهروند هزاره متهم کردند که سال گذشته توسط شورشیان سر بریده شدند.

این مراسم در نخستین سالگرد تظاهرات دادخواهی برای قتل مسافران هزاره برگزار شد. شرکت کنندگان در این همایش، گردهمایی‌شان را “جنبش تبسم” نامگذاری کرده‌اند، به نام دختر ۹ ساله‌ای که جوان ترین قربانی آن حادثه بود و به نماد دادخواهی مسافران سربریده تبدیل شد.

سال گذشته ده‌ها هزار شهروند معترض، پیکر مسافران کشته شدن را بر دوش گرفتند و پس از راهپیمایی در خیابان های کابل، خود را به دیوارهای پشت ارگ ریاست جمهوری افغانستان رساندند. آنها خواهان دادخواهی برای قربانیان گروگانگیری زابل بودند که با قول مساعد رئیس جمهور اشرف غنی و دیگر رهبران دولت وحدت ملی، متفرق شدند.

اما شرکت کنندگان در همایش “جنبش تبسم” در غرب کابل، دولت را به بی‌توجهی به خواسته‌های سال گذشته خود متهم می‌کنند. شاه‌گل رضایی، از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان که در همایش سالگرد تظاهرات دادخواهی شرکت داشت به بی‌بی‎سی گفت: “یک سال از حادثه تبسم گذشت، متاسفانه نه تنها گروگان‌گیری پایان نیافت، بلکه به اشکال مختلف و در نقاط دیگر کشور تبارز یافت”.

به باور خانم رضایی، این تجربه نشان می‌دهد که در افغانستان بحث رسیدگی به خواسته‌های شهروندان، هنوز جزو وظایف و تعهدات دولت پنداشته نمی‌شود، “وقتی چنین تعهدی نسبت به مطالبات مردم وجود نداشته باشد، معلوم است که پس از یک سال، به نقطه‌ای می‌رسیم که سال گذشته بودیم”.

یک گروه افراطی که خود را پیرو داعش می‌داند، مسئولیت کشتن این مسافران را به عهده گرفت. مسافران ربوده شده، نخستین قربانیان داعش در افغانستان بودند که ابتدا در مسیر ولایت زابل به پایتخت ربوده شدند و سپس سرهایشان بریده شد..

اما در یک سال گذشته، موارد به گروگان گرفتن مسافران از مسیر راه‌های بین‌شهری افزایش یافته و حملاتی که به داعش نسبت داده می‌شود، بارها اجتماع هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را هدف قرار داده است؛ از جمله حملات انتحاری در اجتماع شرکت کنندگان در جنبش روشنایی در منطقه دهمزنگ کابل که جان حدود ۹۰ تن را گرفت و حملات مشابه به عزاداران شیعه افغانستان در غرب کابل و ولسوالی بلخ در شمال کشور.

این حملات منسوب به داعش درحالی ادامه می‌یابد که وزارت دفاع افغانستان از سرکوب و در هم شکستن گروه داعش در این کشور خبر می‌دهد.

۱۲٫۱۱٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*