خانه / خبرها / موشک‌های اتومی روسیه در حوزه بالتیک

موشک‌های اتومی روسیه در حوزه بالتیک

مقام‌های استونیایی می‌گویند که روسیه تعدادی از موشک‌های قدرتمند اتومی خود را به کالینینگراد منتقل کرده‌ است.

کالینینگراد تکه‌خاکی جدا از خاک اصلی روسیه است و در میان کشورهای اروپایی پولند و لیتوانیا قرار دارد. به نقل از رادیو فردا، روزنامه بریتانیایی گاردین با درج این خبر نوشت که این موشک‌ها که «اسکندر» نام دارند، دارای سیستمی بسیار پیچیده و قابلیت تغییر مسیر در میانه عملیات هستند و می‌تواند اهدافی را تا بیش از ۵۰۰ کیلومتر دورتر هدف قرار دهند. گزارش این روزنامه می‌افزاید که «در زرادخانه غرب موشکی قابل مقایسه با موشک‌های اسکندر وجود ندارد.»
لیونید ایواشوف، رییس پیشین بخش اصلی هماهنگی‌های نظامی وزارت دفاع روسیه، به خبرگزاری روسی اینترفکس گفته که استقرار این موشک‌ها در کالینینگراد در پاسخ به تقویت قوای نیروهای نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در مرزهای روسیه صورت گرفته است. مقام‌های روسی هنوز استقرار این نوع موشک‌ها در کالینینگراد را تایید نکرده‌اند.
به نوشته گاردین، استقرار موشک‌های بالیستیک اسکندر که توانایی تخریب اهداف راهبردی را دارند عهدنامه موسوم به «پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد» را نقض می‌کند. مارکو میکلسون، رییس کمیته دفاع ملی پارلمان استونیا، به شبکه‌های خبری این کشور گفت از آنجا که حمل‌ونقل سامانه اسکندر به‌ وسیله شرکت‌های خصوصی انجام می‌گیرد می‌توان این‌ گونه استدلال کرد که روسیه سعی دارد این امر را مخفی نگه دارد. ریهو تراس، رییس ستاد مشترک ارتش استونیا، نیز با اشاره به نقل و انتقالات موشک‌های اسکندر گفت: «اقدامات جدید روسیه نشان می‌دهد که آن کشور خواستار گسترش کنترول خود بر منطقه دریای بالتیک است.»
تاوی رویواس، نخست‌وزیر استونی، نیز در این باره گفت که این تحول جدید «نشان می‌دهد که روسیه تلاش دارد با استفاده از ابزار مختلف، غرب را تحت فشار بگذارد.»
تنش میان روسیه و غرب در سال‌های اخیر به‌تدریج افزایش پیدا کرده و در یکی از آخرین اقدام‌ها، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، به تازگی اعلام کرد که این کشور اجرای توافق کاهش ذخیره پلوتونیوم با امریکا را متوقف کرده است.

یکشنبه ۱۸ میزان ۱۳۹۵

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*