خانه / خبرها / تعهد پانزده میلیارد دالر جامعه جهانی به افغانستان

تعهد پانزده میلیارد دالر جامعه جهانی به افغانستان

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و فدریکا موگرینی، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست مشترک خبری که در حاشیه نشست بروکسل در باره افغانستان دایر گردید، از تخصیص ۱۵ ممیز دو میلیارد دالر کمک مالی برای افغانستان تا سال دوهزارو بیست میلادی از شرکای بین المللی افغانستان و سازمان های مالی تشکری کرد.

آقای غنی این نشست را موفقیت آمیز اعلام کرد و تاکید ورزید که حکومت افغانستان تلاش های جدی را برای به دست آوردن اعتماد که کشورهای جهان به حکومت وی کرده اند به خرچ خواهد داد.

آقای غنی گفته است:”با درنظرداشت پانزده اعشاریه دو میلیارد دالر کمک های جامعه جهانی به افغانستان باید کارهای بیتشری انجام شوند. برنامه های خوبی برای بهبود زنده گی مردم در افغانستان روی دست گرفته شده است.”

رییس جمهور غنی گفت که موفقیت به دست آمده برای افغانستان نتیجه کار مشترک است افغانستان و شرکای بین المللی اش است.

غنی در این باره چنین اظهار داشت:” ما از همکاری های جامعه بین المللی برای افغانستان سپاس گزاریم. موفقیت به دست آمده برای افغانستان نتیجه کار مشترک است.”

رییس جمهور افغانستان با اشاره به گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح دولت افزود که وی امیدوار است تا این گفتگوها ادامه یابند و نتایج خوبی ببار آورند.

غنی گفت که در جریان سه ماه اخیر سکتور خصوصی۱.۱ میلیارد دالر را متعهد شد است.

آقای غنی تاکید کرد که سیاست باید سازنده باشد، چون سیاست به معنی خدمت است. او همچنان گفت که سیاست های منطقوی نیز باید سازنده باشند.

غنی با اشاره به منافع مشترک میان افغانستان و جهان گفت:” منافع جهان منافع افغانستان است و منافع افغانستان منافع جهان اسلام است.”

او گفته که با وجود مشکلات و چالش ها افغانستان در اخیر به یک کشور توسعه یافته و مرفع تبدیل خواهد شد.

در جواب به سوالی در باره وجود فساد در افغانستان و نگرانی های اتحادیه اروپا گفت:”شرکا باید بالای همدیگر اعتماد داشته باشد، ما مصمم هستم فساد را مهار سازیم، ما بالای حقوق زن کار میکنیم.”

در رابطه به گزارش ها که گویا بعضی از کشورهای اروپایی کمک های شان را به قبول مهاجران رد شده از سوی دولت افغانستان رییس جمهور غنی و قدریکا موگرینی گفتند که نشست بروکسل ربطی به این کار ندارد.

غنی در این باره گفت:” روزانه شش هزار افغان از پاکستان و ۱۵۰۰ مهاجر از ایران دوباره به وطن شان می آیند و مدیریت و ادغام آنان کار مشکلاتی را دارد. ما از همکاری اتحادیه اروپا در این باره سپاس گذار استیم.”

موگرینی گفته است:” موافقت نامه امروز در بروکسل مشروط نبوده است. موافقت نامه در باره مهاجرین ربطی به نشست بروکسل ندارد. ما با روحیه بلند این نشست را تدارک دیدیم. “

در باره فساد خانم موگرینی گفت:” موگرینی: فساد یک مسئله جدی است باید در تمامی کشورها به شمول افغانستان مهار گردد. ما افغانستان را ادر امر مهار فساد کمک میکنیم.”

وی همچنان حکومت افغانستان را تشویق کرد تا برای تامین حقوق بشر در کشور بیشتر تلاش نماید.

اوگفت:” ما باید کوشش کنیم حقوق بشر را تامین کنیم ، امنیت بیاوریم.”

موگرینی میگوید اتحادیه اروپا برای ایجاد هماهنگی در سطح منطقه برای برقراری صلح در افغانستان دریچه ای جدیدی باز خواهد کرد.

وی افزود:” امنیت یک مسئله مهم برای افغانستان است و اتحادیه اروپا به همکاری هایش با نیروهای امنیتی افغان متعهد است.”

نه‌ون میمیکا، همکاری‌های بین‌المللی و توسعه اتحادیه اروپا گفته است “اکنون زمان آن نیست تا از اهداف‌مان برای سرمایه‌گذاری روی مردم افغانستان کم کنیم.”

هیئت افغانستان در این نشست چند سند مهم دررابطه با استراتژی ملی خودکفایی، توسعه ملی زیربناها، توانمند سازی زنان افغانستان، توسعه شهری و میثاق شهروندی و سند پاسخ دهی متقابل افغانستان و جهان را ارائه کردند.

چهارشنبه ۱۴ میزان ۱۳۹۵
نوشته شده توسط Kathy Whitehead

منبع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*