خانه / خبرها / تعلیق مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد سوریه
تعلیق مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد سوریه

تعلیق مذاکرات روسیه و آمریکا در مورد سوریه

با وجود تهدیدها و هشدارهای مکرر آمریکا درباره رفتار روسیه در سوریه، کاخ کرملین روز پنج‌شنبه ۲۹ سپتامبر اعلام کرد که روسیه بمباران هوایی شهر حلب را در حمایت از آنچه عملیات “ضدتروریستی” ارتش بشار اسد خواند، ادامه می‌دهد.
دمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه، در واکنش به موضع‌گیری اخیر وزارت امورخارجه آمریکا گفت که این موضع‌گیری “غیرسازنده” است. وی آمریکا را متهم کرد که به تعهدات خود در زمینه بحران سوریه عمل نمی‌کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که روسیه از آمریکا می‌خواهد که به شورشیان سوریه، فشار بیاورد تا از گروه‌هایی چون جبهه نصرت فاصله بگیرند.

اظهارات سخنگوی کرملین درحالی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز روز پنج‌شنبه به هشدارهای اخیر وزارت امورخارجه آمریکا واکنش نشان داد و گفت روسیه مایل به توقف خشونت‌های سوریه بود اما به ادعای این مقام روس افراط‌گرایان سوریه از آتش بس برای تجدید قوای خود در زمینه تدارک حملات جدید “علیه منافع روسیه در سوریه و حتی علیه شهرهای روسیه” استفاده می‌کنند.

وی با طرح این ادعا که آمریکا از تروریست‌ها برای فشار بر روسیه استفاده می‌کند، اضافه کرد: “روسیه نمی‌تواند چیزی جز این تفسیر کند که آمریکا از تروریسم پشتیبانی می‌کند.”

روز چهارشنبه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به سرگئی لاوروف، همتای روس خود هشدار داد که اگر روسیه به بمباران حلب پایان ندهد، آمریکا به همکاری هایش با روسیه در زمینه بحران سوریه خاتمه می‌دهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه ۲۹ سپتامبر اعلام کرد که ایالات متحده در آستانه تعلیق مذاکرات خود با روسیه برای برقراری آتش‌ بسی در سوریه، با هدف پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کری در واشینگتن گفت: «ما در آستانه تعلیق مذاکرات هستیم زیرا منطقی نیست که بمباران کنونی ادامه یابد و ما در طرفی برای جدی گرفتن مسائل دورهم بنشینیم».

جان کری علاوه نمود «این لحظه‌ای است که باید به فکر جایگزین‌های دیگری باشیم».

پیش از کری، برخی مسئولان آمریکایی گفته بودند که واشینگتن در حال بررسی واکنشی قاطع به حمله نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی روسیه به حلب از جمله واکنش نظامی است. این مسئولان آمریکایی در عین حال خاطرنشان کردند که چارچوب واکنش محدود خواهد بود و احتمالا شامل اقدام‌های مخاطره‌آمیزی همچون بمباران مواضع نیروهای دولتی سوریه یا اعزام جنگنده‌های آمریکایی برای همراهی کردن با محموله‌های کمک‌های بشردوستانه نخواهد بود.

در همین حال پنج‌شنبه دمتری پیسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جهوری روسیه (کرملین) گفت که روسیه «به حملات هوایی خود در حمایت از نیروهای مسلح سوریه که در حال مبارزه با تروریسم هستند، ادامه می‌دهد».

سوریه و نظام بشار اسد، بیش از یک هفته پیش، حمله گسترده‌ و بی‌وقفه‌ای را برای کنترل کامل شهر حلب آغاز کردند. پس از یک هفته آتش‌بس، نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان با پشتیبانی هوایی روسیه، حمله‌ای شدید به مناطق تحت کنترل مخالفان در شرق حلب آغاز کردند که تا کنون صدها کشته برجای گذاشته است. این شاید بزرگترین درگیری از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در حدود شش سال پیش باشد.

۲۹٫۰۹٫۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*