خانه / خبرها / اسلام کریمف در سمرقند به خاک سپرده شد

اسلام کریمف در سمرقند به خاک سپرده شد

مراسم تشییع جنازه اسلام کریمف، رئیس جمهوری ازبکستان، در زادگاهش، شهر سمرقند، برگزار و پیکرش در گورستانی در کنار مقبره شاه زنده به خاک سپرده شد.

این مراسم با سخنرانی شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر ازبکستان که بسیاری از او به عنوان وارث احتمالی آقای کریمف نام می برند، آغاز شد. در سراسر ازبکستان سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

در این مراسم امامعلی رحمان، محمد اشرف غنی و قربانگلی بردی محمدف، رئیسان جمهوری تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان، و همچنین نخست‌وزیران روسیه، قرقیزستان و قزاقستان شرکت داشتند.

در جریان مراسم تشییع جنازه اسلام کریمف مرکز شهر سمرقند بر روی حرکت همه ماشین‌ها بسته بود. شماری از مردم در نزد سفارتخانه های ازبکستان در مسکو و دیگر جماهیر سابق شوروی گل می‌گذارند.

پیشتر پیکر او از تاشکند، پایتخت، به سمرقند منتقل شد.

در ازبکستان برای ادای احترام به یاد آقای کریمف سه روز عزای عمومی اعلام شده است. اسلام کریمف از بیش از ۲۵ سال پیش، رهبری ازبکستان را بر عهده داشت.

بامداد روز شنبه پیش از انتقال پیکر آقای کریمف به سمرقند، هزاران نفر در خیابان‌های تاشکند، پایتخت، جمع شدند و بر روی اتومبیل‌هایی که جنازه او را تشییع می‌کردند، گل ریختند. بسیاری از آنها گریه می‌کردند.

تابوت اسلام کریمف با پارچه سفید و پرچم ازبکستان پوشانده شده بود.

در این مراسم که در تلویزیون دولتی نمایش داد، تصاویری از تاتیانا کریموا، همسر و لاله کریموا طلایوا، دختر کوچک آقای کریمف دیده شده، اما تصاویری از گلناره کریموا، دختر بزرگ او دیده نشده است.

بر اساس گزارش ها، گلناره کریموا هم اکنون در حبس خانگی است. زمانی احتمال داده می شد که او جانشین پدرش شود.

اسلام کریمف که بیش از یک ربع قرن در راس قدرت بود، به دلیل نقض حقوق بشر مورد انتقاد دولت‌های غربی قرار داشت، اما برای بسیاری از مردم در ازبکستان، او تنها رهبر کشورشان است که در زندگی خود دیده‌اند.

فرودگاه سمرقند از روز جمعه بر روی پرواز های مسافربری بسته است و هواپیماهای مسافربری به فرودگاه تاشکند هدایت می‌شوند.

دولت ازبکستان روز جمعه، شش روز پس از آن که آقای کریمف به بیمارستان منتقل شد، خبر مرگ او را تایید کرد.

در بیانیه مشترک پارلمان و کابینه وزیران ازبکستان آمده است که آقای کریمف روز جمعه ۲ سپتامبر در شهر تاشکند در اثر سکته مغزی شدید که منجر به “تغییرات غیر قابل بازگشت در مغز او و از کار افتادن اعضای متعدد بدنش” شد، درگذشته است.

طبق قانون اساسی ازبکستان تا زمان برگزاری انتخابات عمومی، اختیارات ریاست جمهوری را نعمت‌الله یولداشف، رئیس مجلس سنا به دست می‌گیرد.

با این حال، شوکت میرضیایف، نخست وزیر، در راس کمیسیون مراسم تدفین آقای کریمف است. تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد آقای میرضیایف جانشین اسلام کریمف خواهد بود.

۰۳٫۰۹٫۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*