خانه / خبرها / در حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان چه کسانی کشته شدند؟

در حمله به دانشگاه آمریکایی افغانستان چه کسانی کشته شدند؟

حمله مهاجمان انتحاری به دانشگاه آمریکایی افغانستان به عنوان حمله‌ای خشونت‌بار به یک مرکز آکادمیک، بازتاب گسترده‌ای داشته است.

بسیاری از واکنش‌ها حول این موضوع بوده که مهاجمان انتحاری و سازمان‌دهندگان این حمله دشمنی خود را با یک مرکز آموزشی ابراز کرده و کوشیده‌اند نشان دهند که “با آینده روشن” جامعه جنگ‌زده کشور مخالفت کنند.

در بسیاری از واکنش‌های ابراز شده اسامی شماری از قربانیان به صورت مکرر ذکر شده و از آن‌ها به عنوان افرادی متعلق به بخشی از نسل جوان کشور یاد شده که مردم باید به آینده آن امیدوار باشند.

با وجود این، اطلاع ناچیزی درباره آن‌ها در دست است. منابع دانشگاه آمریکایی افغانستان از ارائه هر نوع اطلاعاتی درباره آن‌ها خودداری می‌کنند. حتی منابع پلیس، بیمارستان‌ها و سایر مراجع دولتی هم اطلاع چندانی درباره آن‌ها ارائه نکرده‌اند.

براساس اطلاعات تایید شده، ۱۳ قربانی این حمله شامل یک استاد دانشگاه، هفت دانشجو (دو دانشجوی دختر و پنج دانشجوی پسر)، دو نگهبان و سه افسر پلیس می‎شود. ۴۵ زخمی این رویداد شامل ۳۶ دانشجو و ۹ مامور پلیس می‎شود.

در یکی از اطلاعیه‌های بیمارستانی آمده که یکی از زخمیان یک استاد خارجی شهروند اوگاندا است. سایر زخمیان همه شهروند افغانستان هستند. یک منبع بیمارستان “امرجنسی” در کابل وضعیت سه زخمی را وخیم خواند.

از جمله کشته شدگان اسامی سه نفر از بیش از همه مورد توجه واقع شده است. بسیاری از کسانی که نسبت به این رویداد واکنش نشان داده‌اند، مرگ آنها را تاثرآور دانسته‌اند.

۱. نقیب احمد اخپلواک

نقیب‌احمد اخپلواک استاد حقوق دانشگاه آمریکایی افغانستان، دارای مدرک فوق لیسانس از دانشگاه استانفورد بود. او قصد داشت در مقطع دکتری تحصیل کند، اما حمله مهاجمان انتحاری دیشب این فرصت را برای همیشه از او گرفت. آقای اخپلواک از جمله کسانی است که عکس‌هایش در شبکه‌های اجتماعی بسیار دست به دست می‌شود. بسیاری‌ها مرگ او را دلیل قاطعی بر نکوهش شدید سازمان‌دهی و اجرای این حمله دانسته‌اند.

۲. محمداکبر اندرابی
محمداکبر اندرابی فرمانده پلیس ویژه هنگام درگیری با مهاجمان در دانشگاه کشته شد. او اهل منطقه اندراب ولایت شمالی بغلان و ۳۳ ساله بود. اندرابی در ۱۳۸۷ از آکادمی پلیس کابل فارغ‌التحصیل شد و کارش را به عنوان افسر نیروهای ویژه کابل آغاز کرد.

در زندگی‌نامه او آمده که در دفع بیش از ۳۰ حمله عمده مهاجمان در کابل و در شماری از یورش‌های شبانه در ولایت‌های مختلف کشور مشارکت داشته است. منابع مختلف گفته‌‌اند که او در نجات بسیاری از دانشجویان در جریان حمله مهاجمان به دانشگاه آمریکایی نقش برجسته‌ای داشته است. از او به عنوان یکی از افسران موفق نیروهای ویژه پلیس افغانستان نام برده می‌شود.

۳. جمشید ظفر

جمشید ظفر دانشجوی ۲۶ ساله رشته اقتصاد دانشگاه آمریکایی بود. او وبسایت هم طراحی می‌کرد و در تلویزیون خصوصی هفت هم کار کرده بود. جمشید ظفر خواهرزاده باری سلام، صاحب امتیاز تلویزیون هفت، بود. آقای ظفر پیش از آن که دانشجوی دانشگاه آمریکایی افغانستان شود، مدتی در آمریکا هم درس خوانده بود. او هنگام کشته شدن دانشجوی سال آخر دانشگاه بود.

۴. زبیر
یکی دیگر از قربانیان این حمله زبیر دانشجوی مقطع ماستری (کارشناسی ارشد) دانشگاه آمریکایی افغانستان بود. درباره او اطلاع چندانی در دست نیست. گفته شده که او هنگام نماز جماعت دانشجویان امامت می‌کرد.

۵. مجتبی اکسیر
پنجمین فردی که اسمش در واکنش‌های ابراز شده به این حمله بارها ذکر شده، مجتبی اکسیر، دانشجوی این دانشگاه و پسر نادراحمد اکسیر، از پزشکان شناخته شده و استاد دانشگاه کابل است.

از چهار دانشجوی دیگر، از جمله دو دانشجوی دختر، دو نگهبان و دو مامور پلیسی که در حمله مهاجمان انتحاری کشته شدند اطلاعی در دست نیست، جز این‌ که مدیر دبیرستان نابینایان گفته که یکی از نگهبانان، نگهبان شبانه این دبیرستان بود که در آغاز حمله مهاجمان انتحاری کشته شد و با مرگ او مهاجمان وارد این دبیرستان شدند تا از طریق آن وارد دانشگاه آمریکایی شوند.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*