خانه / خبرها / گزارش‌های جهان / سفر پوتین به شبه جزیره کریمه

سفر پوتین به شبه جزیره کریمه

نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد به دلیل حضور رئیس جمهور روسیه در کریمه، از وی شکایت کرد.

«ولادیمر یلچنکو» نماینده اوکراین در سازمان ملل در دیدار با «جان الیسون» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، مراتب اعتراض کییف را به حضور «ولادیمیر پوتین» در کریمه اعلام کرد.

هر چند کریمه با برگزاری یک همه پرسی  دوسال فبل از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شده است اما با این وجود  کیف  و حامیان غربی آن این امر را قبول ندارند.

پوتین دیروز جمعه به کریمه سفر کرد و در دیدار با شورای امنیت روسیه گفت با وجود توطئه تروریستی جاسوسان اوکراین در کریمه مسکو نمی‌خواهد روابط خود را با این کشور قطع کند.

این در حالی است که پترو پروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، در هفته قبل به همۀ یگان‌های نظامیِ این کشور در نزدیکی شبه‌جزیرۀ کریمه دستور داد در بالاترین حالت آماده‌باش قرار بگیرند.

این آماده‌‎باش در حالی صورت گرفت که سرویس امنیتی فدرال روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد  که حملۀ برنامه‌ریزی شدۀ سازمان اطلاعاتِ وزارت دفاعِ اوکراین را به شبه جزیره کریمه، خنثی کرده است. در بیانیۀ مقامات روس آمده بود که در جریان این عملیات، یک سرباز و یک مأمور سرویس امنیتی فدرال روسیه، کشته شدند.

شبه جزیره کریمه نیز در پی بحران در اوکراین و برگزاری همه پرسی در سال ۲۰۱۴، با اکثریت آراء از این کشور جدا شد و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

در پی برگزاری این همه پرسی، روابط روسیه با کشورهای غربی تیره شد. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم می‌کنند و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند اما مسکو دست داشتن در بحران اوکراین را به شدت رد مینماید .

۲۰ اگست ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*