خانه / سیاست / تحلیل ها و دیدگاه ها / کمـپاین‌های بعـد از انتخـابـات

کمـپاین‌های بعـد از انتخـابـات

اشرف غنی: رهبری با عکس‌العمل نمی‌شود
عبدالله عبدالله: عملی‌شدن توافق‌نامه‌ حکومت وحدت ملی، نه کم نه زیاد

 

تنش‌ها میان رهبران حکومت وحدت ملی، به گونه‌ای پیش رفته است که می‌شود گفت آنان به «کمپین‌های بعد از انتخابات» روی آورده‌اند.
صبح دیروز اشرف غنی رییس‌جمهور کشور در مراسم گشایش پارلمان آموزشی جوانان سخنرانی کرد. سخنرانی‌ای که بیشتر از همه، واکنشی در باره‌ی اظهارات روز پنج‌شنبه داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی بود.
بیگاه دیروز نیز عبدالله عبدالله در میان جمعی از هم‌تیمی‌های خود، بار دیگر بر موضع روز پنج‌شنبه‌ی خود تاکید کرد و خواستار تطبیق توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی شد.
اشرف‌ غنی، رییس‌جمهور کشور، تلویحا در واکنش به اظهارات روز پنج‌شنبه ۲۱ اسد عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، گفت که رهبری با عکس‌العمل نمی‌شود بلکه رهبر، باید ماحول خود را تغییر دهد.
عبدالله عبدالله روز پنج‌شنبه، در جمعی از جوانان از رییس‌جمهور غنی شدیدا انتقاد کرده گفته بود که در تقرر افراد جدید در پست‌های مهم دولتی با وی مشورتی صورت نمی‌‌گیرد. آقای عبدالله هم‌چنین در این سخنرانی خود از اشرف ‌غنی به‌عنوان یک شخص «بی‌صبر و بی‌حوصله» نام برد و تاکید کرد: «کسی که حوصله بحث و شنیدن را نداشته باشد، لیاقت ریاست را هم ندارد.»
اما اشرف غنی می‌گوید کسی که می‌خواهد ادعای رهبری را داشته باشد، ابتدا باید دستارنامه، بازنامه و سوات‌نامه خوشحال‌خان ختک را بخواند. آقای غنی که روز گذشته در مراسم افتتاح پارلمان آموزشی جوانان صحبت می‌کرد، افزود: «خصوصیات یک رهبر خوب در دستارنامه، بازنامه و سوات‌نامه خوشحال‌خان ختک بیان شده است، رهبری [با] عکس‌العمل نمی‌شود، رهبر باید ماحول خود را تغییر دهد. می‌خواهم بگویم رییس‌جمهور افغانستان روزی که در چوکی ریاست‌جمهوری می‌نشیند، باید احساسات شخصی خود را کنار بگذارد و حق استفاده از احساس شخصی را ندارد.» وی در عین تا حال تاکید کرد که یک رهبر باید با صبر و حوصله باشد.
اشرف غنی این اظهارات را در حالی بیان می‌کند که آقای عبدالله روز پنج‌شنبه گفت رییس‌جمهور ساعت‌ها برای وزیران لکپ چر می‌دهد، اما حاضر نیست که حداقل ده تا پانزده دقیقه به حرف دیگران گوش دهد.
اشرف ‌غنی هم‌چنان در این مراسم گفت که مردم‌سالاری چیزی نیست که همه چیز مال یک شخص باشد. به‌گفته او، مردم‌سالاری قبول مساوات برای تمام مردم است. وی تاکید کرد که افغانستان جای دیکتاتوری نیست.
در همین‌حال، فضل‌‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا، از تنش‌های به‌وجود آمده میان رییس‌جمهور و رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، شدیدا ابراز نگرانی کرده و از آنان خواست تا به اختلافات‌شان پایان دهند. آقای مسلمیار در مراسم دیروزی هشدار داد که ادامه‌‌ اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی زمینه‌های سو‌استفاده مخالفان را بیشتر مساعد می‌سازد. رییس مجلس سنا می‌گوید: «در این‌جا به رییس‌جمهور و تمام کسانی که تحت حمایت این نظام به‌عنوان کارمند کار می‌کنند، صدا می‌کنم که دست‌آوردها را در نظر داشته باشند و به مخالفت‌های شخصی، تنش‌ها، اختلافات و بدبختی‌های‌شان نقطه‌ی پایان بگذارند. همان دست‌آوردهایی که مردم افغانستان چهل سال انتظارش را داشتند و اکنون به‌دست آورده‌اند، نابود نشود.»
رییس‌جمهور غنی هم‌چنین در این مراسم از نسل جدید افغانستان به‌عنوان «نقطه وصل» یاد کرده گفت که این نسل متعهد به پیروی از قانون اساسی است. وی گفت: «ایجاد پارلمان جوانان، نشان‌دهنده این است که نسل جوان افغانستان به قانون اساسی باورمند است و ملت را در خانه ملت تمثیل می‌کند.»
پارلمان آموزشی جوانان توسط معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ به همکاری مجلس سنا و سازمان ملل متحد ایجاد شده است. مقام‌های مسوول مدعی‌اند که در این مجلس نمایندگانی از تمام ولایات حضور دارند.
اشرف‌ غنی در جمع اعضای پارلمان آموزشی جوانان، نسل جدید امروزی آمادگی دارد تا اداره و رهبری کشور را در دست بگیرد و از افغانستان حراست کند. وی ابراز داشت: «نسل نو و جوان افغانستان، نسل وصل است، نه نسل فصل. این کارتان نشان‌دهنده فکر و درک عمیق‌تان از این است که این مملکت جای خودسری و استبداد نیست.»
عبدالله: عملی‌شدنِ توافق‌نامه‌ی تشکیل حکومت وحدت ملی را می‌خواهیم
سیدآقا حسین فاضل سانچارکی، از مشاوران ریاست اجرایی در برگه‌ی فیس‌بوکش نوشته است که هدف از اجتماع، آن بود که «طی دو- سه روز گذشته، صدها و هزاران تماس از دوستان و هواداران ریاست اجرایی دریافت می‌شد که خواهان معلومات و کسب تکلیف بودند.»
آقای سانچارکی نوشته‌است که داکتر عبدالله در این نشست، به تطبیق توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی تاکید کرده است.
سانچارکی نوشته است: «اصلاحات انتخاباتی، توزیع تذکره‌های الکترونیک و تعدیل قانون اساسی به خاطر تغییر ساختار سیاسی کشور در اولویت کاری ما قرار دارد.»
همین‌گونه در ویدیویی که از سخنرانی رییس اجرایی بیگاه دیروز در یک اجتماع نشر شده، آقای عبدالله به گفته‌های روز پنج‌شنبه‌اش تاکید کرده و گفته است که او جز رسیدن منافع به مردم، ثبات و بقای افغانستان و تطبیق توافق‌نامه‌ی حکومت وحدت ملی چیزی دیگر نمی‌خواهد.
عبدالله عبدالله گفته است: «تطبیق کامل موافقت‌نامه‌ی سیاسی را می‌خواهیم، این زیاده‌خواهی نیست، این حق‌تلفی، تجاوز به حق دیگران و حق دیگران را نادیده‌گرفتن نیست، این فقط چیزی است که ضرورت ثبات و دوام اقتدار مردم افغانستان برای آینده می‌باشد.»
او گفت که در برابر تطبیق‌نشدنِ توافق‌نامه‌ی وحدت ملی، حوصله‌مندی، دل او و مردم را گرفته است.
او در واکنش به انتقادهای هوادارانش گفت بسیاری از اطلاعاتی بود که می‌دانست و بر بنیاد آن، باید برای نجات افغانستان کار می‌کرد.
او از متحدان خود به خاطر گذشته نیز پوزش خواست و گفت:«من با همه‌ی انتقادهایی که دارید، موافقم و از آن پوزش می‌خواهم، اما قضاوت مردم در یک فضا و زمان دیگر، [در باره‌ی تصمیم‌گیری‌ها] اگر از این مراحل بگذریم، چیز دیگری خواهد بود.»
رییس اجرایی گفت: «خواست ما تهدید و «چپه‌کردن» نظام نیست، خواست ما حق مردم است و از حق مردم نمی‌گذریم.»
او گفت که منافع مردم این را ایجاب می‌کند از راه‌های دیگر برای شان کار شود.
او نشست بیگاه دیروز خود با هوادارانش را تجدید تعهد دانست و گفت که مراحلی را گذشتانده‌اند و اینک وارد مرحله‌ای جدید شده‌اند.
رییس اجرایی ابراز امیدواری کرد که در دیدارش با رییس‌جمهور مشکل‌ها حل شود و کار به‌جاهایی نکشد که کشور و مردم خساره‌مند گردند.

سو‌استفاده از امکانات سازمان ملل
در حالی دیروز پارلمان جوانان توسط رییس‌جمهور و با سخنرانی او افتتاح شد اما، برخی از نهادهای مربوط به جوانان، اقدام حکومت برای تعیین اعضای پارلمان جوانان را گزینشی توصیف کرده می‌گویند که حکومت جوانان را با شعار فریب می‌دهد. این پارلمان که به حمایت سازمان ملل متحد تشکیل شده، به‌گفته این نهادها از امکانات این نهاد بین‌المللی سواستفاده شده است.
نهاد «واکنش جوان» در اعلامیه‌ای در واکنش به تشکیل پارلمان آموزشی جوانان می‌گوید بیشتر کسانی که در این پارلمان راه‌یافته‌اند، از خویشاوندان مقام‌های دولتی هستند. در این اعلامیه آمده است: «بیشتر کسانی که به این پارلمان راه یافته‌اند یا خویشاوندان مقام‌های دولتی‌اند و یا هم در عضویت‌دادن به آنان اصل شایستگی و استعداد و حتا شرایط عضویت از نظر افتاده است. به‌گونه مثال یکی از شرایط عضویت در پارلمان این است که یک فرد جوان باید عضو یک نهاد مدنی در ولایت خود باشد، اما یک شخص از ولایت ننگرهار، نخست به پارلمان راه‌یافته و یک ماه پس، نهاد ساخته است. شرط دیگر عضویت این است که عمر یک فرد باید میان ۱۸ تا ۳۰ سال باشد، اما از کندز شخصی ۳۸ ساله انتخاب شده است. در ولایت زابل جوانانی که می‌خواستند برای عضویت ثبت نام کنند، به آن‌ها به بهانه‌های مختلف فورم داده نشده و در نتیجه ۳ نفر که از خویشاوندان مقام‌های حکومتی هستند، انتخاب شده‌اند.»
نهاد واکنش جوان هم‌چنین می‌افزاید: «ما می‌خواهیم صدای خود را به سازمان ملل متحد برسانیم و به این سازمان بگوییم که از امکانات شما حکومت افغانستان سو‌استفاده می‌کند و نه تنها در راه تقویت دموکراسی به مصرف نمی‌رسد، بلکه از آن در جهت منافع شخصی دولت‌مردان و طرح برنامه‌های ضد مردم‌سالاری استفاده می‌شود.»
تشکیل پارلمان جوانان در افغانستان کار تازه‌ای است و هنوز معلوم نیست که دولت با شکل‌دهی چنین جمعی چه کاری را برای جوانان انجام می‌دهد.

دوشنبه ۲۵ اسد ۱۳۹۵ – ظفرشاه رویی

منبع : هشت صبح

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*