خانه / خبرها / دیدار پوتین و اردوغان در سن پتر زبورگ

دیدار پوتین و اردوغان در سن پتر زبورگ

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری دو کشور روسیه و ترکیه روز سه شنبه در شهر سن پترزبورگ با یکدیگر دیدار کردند.

پوتین گفت زمانی که کودتا در ترکیه روی داد با اردوغان تماس گرفته و تاکید کرد که کشورش مخالف کودتای نافرجام در ترکیه است. وی افزود  که روسیه روابط تجاری و اقتصادی خود با ترکیه را بازسازی خواهد کرد.

اردوغان نیز از همتای روسی خود تشکر کرد و گفت: “ما به توسعه سریع روابط روسیه-ترکیه اعتماد کامل داریم.” وی اضافه نمود که “رئیس جمهور پوتین در هنگام کودتای نافرجام در ترکیه با من تماس گرفت.”

اردوغان میگوید که دیدار امروز از روسیه فصل جدیدی در روابط روسیه و ترکیه باز می کند.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در اولین سفر خارجی خود پس از کودتای نافرجام به روسیه سفر کرده و امروز با آقای پوتین دیدار کرده است.

در این دیدار، آقای اردوغان از ولادیمیر پوتین تشکر کرده و از “تماس بلافاصله” رئیس‌جمهوری روسیه پس از تلاش برای کودتا استقبال کرده است.

آقای اردوغان پیش از ترک کشورش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را دوست خود توصیف کرد.

آقای پوتین گفته است که مهمان او در هنگام وضعیت بسیار دشواری در سیاست داخلی ترکیه دست به این سفر زده است و آقای اردوغان هم گفته است  که روابط دو کشور وارد “فاز بسیار متفاوتی” شده است.

روابط میان روسیه و ترکیه پس از آن که ترکیه جت جنگی روسیه را در مرز سوریه سرنگون کرد، وخیم شد. دو خلبان روسی این جنگنده کشته شدند.

سفر رئیس‌جمهوری ترکیه به روسیه زمانی انجام می‌شود که متحدان غربی ترکیه، واکنش دولت به کودتای نافرجام را “نامتناسب” و بیش از اندازه شدید توصیف کرده‌اند.

در پی این کودتا، ده‌ها هزار نفر به ظن ارتباط با کودتاگران از کار برکنار یا تعلیق شده و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. اما ترکیه متحدان غربی خود را متهم می‌کند که در برابر تلاش کودتاگران برای سرنگونی دولت واکنش مناسبی نشان نداده‌اند.

نهم اگست ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*