خانه / خانواده / جوانان / سقط جنین؛ دغدغه تازه دختران جوان در کابل

سقط جنین؛ دغدغه تازه دختران جوان در کابل

سقط جنین از موارد جنجالی در قانون‌های اساسی کشورهای مختلف است که در میان لایه های مختلف اجتماعی، جنجال ها و پیامدهای خاص خود را دارد.
در بسیاری از کشورهای عقب مانده و سنتی، سقط جنین یک اقدام خلاف ایده‌های مذهبی و قانون اساسی به شمار می رود و انجام آن، یک امر غیر قابل باور به شمار می رود.

در کشورهای پیش‌رفته تر اما، برخی مواد قانونی برای انجام آن، وجود دارند و در میان مردم از حساسیت کمتری نیز برخوردار است.

سقط جنین درساده ترین تعریف، به معنای ختم حاملگی با دارو یا عمل جراحی قبل از زمانی است که جنین بتواند زنده متولد شود که به دو گونه غیر قانونی و قانونی و بیشتر برای حفاظت از زندگی مادر صورت می گیرد.

سقط جنینِ غیر قانونی در واقع سقط جنین هایی اند که توسط پزشکان غیر مسئول، افراد غیر پزشک و با استفاده از امکانات غیر قانونی صورت می گیرد و اکثرا” توسط شخصی انجام می گیرد که مورد تایید قانون کشور نیست.

این نوع سقط، بیشتر با عفونت، خون‌ریزی شدید و نارسایی هایی انجام می شوند که در برخی موارد می تواند به مرگ مادر نیز بینجامد.

بیشتر موارد سقط جنین در کشورهای مختلف، بخاطر روابط نا مشروع و شکل گیری جنین نامشروع در رحم مادر صورت می گیرد.

در افغانستان اما، سقط جنین هنوز یک مساله پوشیده و نا متعارف است که کمتر در باره آن سخن گفته شده است اما موارد آن، بیشتر از آمارهایی است که ارایه می شوند.

براساس یک گزارش که خبرگزاری افق به آن پرداخته، در این اواخر روند سقط جنین در میان دختران و زنان جوان در کابل افزایش داشته و شماری از دختران و زنان جوان از راه‌های غیر قانونی اقدام به آن می کنند.

براساس یافته های خبرگزاری افق، شماری از کلینیک های شخصی، داکترانی که در خانه های مشتریان می روند و توزیع داروهای مخصوص سقط جنین، از مواردی اند که در این اواخر افزایش یافته است.

دختران و زنان جوان مشتریان اصلی

خبرگزاری افق با منابعی مصاحبه کرده است که به شرط افشا نشدن نام شان، در مورد تجربیات شان در زمینه سقط جنین، حاضر به گفتگو شده اند.

یک خانم که مدتی به این کار اشتغال داشته و اکنون در یکی از کشورهای خارجی زندگی می کند می گوید که مدتی در شهرکابل اقدام به سقط جنین می کرده است.

او به خبرگزاری افق گفت که بیشتر مشتریانش را دختران جوان دانشجو که هنوز ازدواج نکرده اند و نیز زنانی که شوهران شان یا در خارج هستند و یا مدت ها در خانه نبوده اند، تشکیل می دادند.

به گفته او، بیشتر مشتریان سقط جنین، در سنین میان ۱۸ الی ۲۲ سال هستند، زیرا در این سنین، دختران جوان به دلایل مختلف بیشتر فریب می خورند و مرتکب اشتباه می شوند.

او می گوید که همه مشتریانش می دانستند که سقط جنین یک کار غیر قانونی است اما بیشترشان نسبت به تبعات حقوقی و قانونی این کار، آگاهی نداشتند.

به گفته او، بیشتر کسانی که دست به سقط جنین می زنند یا در معاینه خانه های شان، به شکل غیر قانونی این کار را می کنند یا اینکه به خانه خودشان مشتریان شان را می خواهند و با دادن دارو، این کار را انجام می دهند.

او در باره مواردی که خودش اقدام به سقط جنین کرده گفت:« خودم یک مورد دیدم جنین در شکم یک خانم، شش ماهه شده بود و بعد از سقط و بعد اینکه از رحم مادر خارج شد علایم حیاتی در او دیده می شد و گریه می کرد ولی بلافاصله از بین رفت.»

او گفت که هم قابله‌ها و هم مشتریان بیشتر از طریق واسطه هایی که می شناسند یا تجریه یکبار سقط جنین را داشته اند به همدیگر وصل می شوند.

سقط جنین و حفظ آبروی یک زن جوان

بیشتر سقط‌های جنینی که در افغانستان و کشورهای عقب مانده صورت می گیرد، برای حفظ آبروی زنی صورت می گیرد که ناخواسته و به اشکال مختلف حامله شده اند.

او می گوید که داروهایی در کابل خرید و فروش می شوند که باعث مرگ جنین می شوند اما این داکتران این داروها را بدون جعبه و پوش، به مشتریان شان می دهند تا آنان تشخیص ندهند که نوعیت دارو چی است و بازار قابله ها و داکترانی که دست به چنین کاری می زنند خراب نشود.
در بسیاری از مواردی که زن نتوانسته طفل ناخواسته یا نامشروع خود را از بین ببرد، از سوی خانواده و بستگانش، مورد خشونت قرار گرفته یا به قتل رسیده اند.

با این حال، بسیاری از خانواده ها نسبت به رفتار دختران جوان شان، آگاهی ندارند و بسیاری از دختران و زنانی که اقدام به این کار می کنند خانواده‌های شان را نیز در جریان سقط جنین شان قرار نمی دهند.

منبعی که با خبرگزاری افق مصاحبه کرده می گوید که شماری از مشتریانش، دختران جوانی بوده اند که برای درس خواندن به کابل آمده و خانواده‌های شان نمی دانند که با پسر یا مردی ارتباط جنسی نامشروع دارند و اگر از این مساله با خبر شوند، خطر مرگ تهدید شان می کند.

به گفته او، از یک طرف با انجام سقط جنین جان یک طفل گرفته می شود اما، از سویی دیگر آبرو و حیثیت یک دختر و یک خانواده حفظ می شود.

آسانی دسترسی به داروی سقط جنین در افغانستان

منبعی که با خبرگزاری افق سخن می گفت که از فروش دارو به شکل آزاد در افغانستان سخن گفته و تاکید کرد که بیشتر قابله یا خود، داروخانه دارند یا به راحتی می توانند داروهای سقط جنین را به دست بیاورند و با قیمت بسیار بالا بالای مشتریان شان به فروش برسانند.

او گفت که بیشترِ داروخانه‌ها، مشتریان خاص خود را دارند و به هرکسی نمی دهند و اگر از سوی دولت شناسایی شوند با دادن رشوت، این مشکل را به راحتی حل می کنند.

او می گوید که داروهایی در کابل خرید و فروش می شوند که باعث مرگ جنین می شوند اما این داکتران این داروها را بدون جعبه و پوش، به مشتریان شان می دهند تا آنان تشخیص ندهند که نوعیت دارو چی است و بازار قابله ها و داکترانی که دست به چنین کاری می زنند خراب نشود.

منبعی که با خبرگزاری افق صحبت می کرد گفت که خودش، در بدل فروش دارو به مشتریان تنها نحوه استفاده از دارو را به مشتری می گفت و دیگر هیچ گونه مسوولیتی در قبال آن برعهده نمی گرفت.

به گفته او، بیشتر مشتریان بخاطر آب‌رو و حیثیت شان، حاضرند تن به این کار بدهند چرا که آخرین گزینه برای زنده ماندن شان به شمار می رود و اگر چنین کاری نکنند ممکن است از طرف خانواده یا فامیل و یا بزرگان قوم شان، به قتل برسند.

منبع می گوید که نظارت کافی از سوی مقامات مسوول در قبال داکتران قابله صورت نمی گیرد و بسیاری از قابله ها، برای بدست آوردن پول اقدام به سقط جنین می کنند.

او درباره نوعیت داروهایی که در دواخانه های افغانستان به مصرف می رسد گفت:« سقط جنین با قرص و شیاف میزوپروستول (سیتوتک) یا آمپول پروستاگلندین می باشد که رحم را تحریک می کند و فشار وارد می کند و باعث  خون ریزی و ختم بارداری می شود و جنین از بین می رود.»

منبع : خبرگزاری افق

هشتم اگست ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*