خانه / خانواده / مشاوره در مورد روابط خانوادگی و زناشویی در کابل

مشاوره در مورد روابط خانوادگی و زناشویی در کابل

گفته می‌شود که یکی از علل عمده خشونت‌های خانوادگی در افغانستان روابط نامناسب میان اعضای خانواده از جمله روابط زن و شوهر است. مرکزی در کابل فعالیت می‌کند که در آن به مراجعه‌کنندگان در باره راه‌های حل مشکلات روابط نامناسب خانوادگی و زناشویی مشاوره داده می‌شود.

بیشتر افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند زنان و دختران هستند.

در یک کلاس متمایز با تمام کلاسهای شهر کابل، مراجعه‌کنندگان به این مرکز جرئت کرده‌اند با وجود فضای سنتی حاکم، به مرکزی بیایند که در آن از رفتار درست بین اعضای خانواده و مسائل و مشکلات جنسی صحبت می‌شود.

این مرکز در یکی از بیمارستانهای شهر کابل فعالیت دارد.

شرف‌الدین عظیمی که در این مرکز فعالیت می‌کند، می‌گوید: “۹۰ درصد روابط جنسی در جامعه ما نادرست است. در این بخش متأسفانه متخصصی نداریم. برخی افراد نزد ما مراجعه می‌کنند و مشکلات جنسی خود را با ما شریک می‌سازند؛ همکارهای خانم ما به زنان و همکاران مرد به مردها مشاوره می‌دهند.”

از نفیسه، ۲۱ ساله خواستم که در مورد علت مراجعه‌ زنان و دختران به این مرکز صحبت کند.

اوگفت: “خانم‌هایی را می‌شناسم که با شوهرشان مشکلات زیادی داشتند و زندگی‌شان تلخ بود. آن‌ها برای حل مشکلات‌شان به این مرکز آمدند. مشاوره گرفتند و حالا خبر دارم که مشکلات‌شان حل شده است.”

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان، اصیله سعادت، ۱۸ ساله از ولایت پروان است. او حاضر شد که دلیل مراجعه اش را به این مرکز چنین توضیح دهد که برای شناخت بهتر مشخصات فردی که در آینده به عنوان شریک زندگی انتخاب کند، به این مرکز آمده است.

او افزود: “آمده‌ام که در مورد شریک آینده خود شناخت به‌دست بیاورم. شنیده بودم که در اینجا به خانواده‌ها مشاوره داده می‌شود؛ این‌که خانواده‌ها چگونه مشکلات خود را حل کنند. افراد چگونه شریک زندگی خود را انتخاب کنند.”

اصیله می‌گوید که الان فهمیده که چگونه شریک زندگی خود را انتخاب کند.

مشکلات در روابط خانوادگی و بویژه مشکلات جنسی در افغانستان، موضوعی گسترده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که در افغانستان عمده مشکلات زنان در خانه است.

رفیع‌الله بیدار، سخنگوی این کمیسیون به بی‌بی‌سی گفت که ۹۷ درصد خانم‌ها در خانه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و ۳ درصد آن‌ها در بیرون از خانه با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

یکی از موضوعاتی که کمتر مطرح شده، مسائل و مشکلات جنسی است. در این زمینه تاکنون تحقیقی در افغانستان انجام نشده و مشخص نیست که مشکلات خانوادگی تا چه اندازه نشات گرفته از مشکلات جنسی بین زوج‌هاست؛ اما با اطمینان می‌توان گفت که صحبت از مسائل جنسی در جامعه افغانستان یک تابو است.

سید عبدالله نظامی

بی‌بی‌سی، افغانستان

هفتم اگست ۲۰۱۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*