خانه / خبرها / قرارداد ۱۲ پروژه زراعتی و آبیاری در کابل امضا شد

قرارداد ۱۲ پروژه زراعتی و آبیاری در کابل امضا شد

وزارت زراعت و مالداری افغانستان، قرار تطبیق ۱۲ پروژه انکشاف زراعتی را به ارزش ۲۴ ملیون افغانی با شرکت‌های خصوصی به امضا رسانید.
این ۱۲ پروژه کشاورزی در ولایت کابل تطبیق خواهد شد وزارت زراعت و مالداری هدف آنرا شناسایی ورشد کشاورزی شهری عنوان کرده است.
اسدالله ضمیر وزیر زراعت افغانستان که روز دوشنبه ۱۸جولای ،‌ دریک نشست خبری در کابل صحبت میکرد، گفت: « این پروژه ها شامل: تولید زعفران،‌ ساخت کلینیک حوانی، ساخت کانال های آب رسانی، ساخت سربندها و نهرهای آب می باشد که درچهارده ولسوالی ولایت کابل اجرا خواهد شد که ازین پروژه ها ۱۳هزار کشاورز و روستا نشین مستفید خواهند گردید.

به گونه ی مثال : ما در لابلای اجرای این پروژه ها قطعه های نمایشی زعفران ایجاد می نماییم، در قسمت مهارامراض حیوانی کار صورت خواهد گرفت، از ضایع شدن آب جلوگیری صورت میگیرد وهمچنین نکته ی دیگری که ما به آن توجه داریم وبایدهم عملی شود، این است که : ۳۰۰ هزار جریب زمین نو در ولسوالی های ( شهرستان) کابل زیر کشت وکشاورزی خواهد رفت».
او درعین حال تصریح نمود: برنامه های وزارت زراعت درزمینه ی رشد وتوسعه ی کشاروزی در کشور دراز مدت می باشد وقرار است در جریان سال روان ۶۰ هزار هکتار زمین در سراسر کشور هموار گردد وهمچنین ۳۵ هزار جریب زمین دیگر آماده ی آبیاری وکشاورزی شود. وزارت زراعت افغانستان ابراز امید واری می نماید که باعملی شدن برنامه های در دست اجرای این نهاد، محصولات کشاورزی کشور تا ۲۰ درصد افزایش یابد. به باور وزیر زاراعت ومالداری افغانستان این امر زمینه ساز زندگی بهتر برای کشاورزان وروستا نشینان خواهد گردید.
گفتنی است که هزینه ی تحقق این۱۲ پروژه ی یاد شده از بودجه ی انکشافی وزارت افغانستان پرداخت خواهد شد. درحالی که این وزارت درسال گزشته مو فق نه گردیده بود تا بیشتراز۷۰ درصد بودجه ی انکشافی اشرا به مصرف برساند اما مسوولان وزارت زراعت امید واراند که با عمل نمودن برنامه های انکشافی که امسال روی دست دارند، بتوانند تا بیشتراز۸۰ درصد بودجه ی انکشافی این نهاد را به مصرف برسانند.
مصرف نمودن درصدی پایین بودجه ی انکشافی نهاد های دولتی موضوعی است که درپایان هرسال مالی از سوی مجلس نمایندگان مورد انتقاد شدید قرار داده می شود تا جاییکه این امردرگزشته زمینه ساز به استیضاح کشانیدن وزیران کابینه حکومت از سوی مجلس نیز شده است.

۱۹ جولای ۲۰۱۶ کابل

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*