خانه / اجتماع / بحران مهاجرت / حمله کننده به مسافران راه آهن آلمان ، افغان نه بلکه پاکستانی بود

حمله کننده به مسافران راه آهن آلمان ، افغان نه بلکه پاکستانی بود

حمله‌کننده بر مسافران قطار در آلمان ۱۷ ساله است و محمد ریاض نام دارد. از اتاق او سندها و مدرک‌هایی به‌دست آمده‌اند که پاکستانی‌بودنش را نشان می‌دهند.

منابع نزدیک به نهادهای امنیتی آلمان گفته‌اند که این مهاجم برای پذیرفته‌شدن‌اش در این کشور با سندهای جعلی، خودش را افغان معرفی کرده بود.

زبان‌شناسان در آلمان هم، لهجۀ این مهاجم را پشتوی پاکستان شناسایی کرده‌اند.

حمید صدیق، سفیر افغانستان در آلمان، می‌گوید: «این شخص هیچ‌گونه مراجعه‌یی در سفارت یا قنسلگری‌های افغانستان نکرده‌است. او از افغانستان نیست و نامش هم نام معمول افغان نیست و لهجۀ زبانش هم لهجه زبان پشتوی افغانستان نیست.»

المار تیوبن، کارشناس مسایل هراس‌افگنی، می‌گوید: «کارشناسانی که زبان پشتو را خوب می‌شناسند به ما گفتند که این جوان با لهجۀ پشتوی پاکستانی سخن می‌گوید، نه با پشتوی افغانی. او بسیاری از واژه‌ها را متفاوت از پشتوزبانان افغان می‌گوید.»

محمدریاض در حمله‌یی بر یک قطار شهری در آلمان، با تبر و چاقو، چهار عضو یک خانواده را زخمی ساخت و خودش با گلولۀ پولیس کشته شد.

پس از این حمله او را افغان معرفی کردند، اما اکنون به گفتۀ نهادهای امنیتی در آلمان، مدرک‌های به دست‌آمده نشان می‌دهند که این مهاجم افغان نه، بل پاکستانی بود.

پیش‌از این نیز گزارش‌هایی پخش شدند که بسیاری از شهروندان کشورهای دیگر چون پاکستان، برای پذیرفته‌شدن شان در کشورهای اروپایی، خودشان را افغان معرفی کرده‌اند.

ادارات امنیتی آلمان به این نظر هستند که حمله کننده با تبر بر مسافرین قطار درشهر ورسبورگ به تنهایی عمل کرده بود. همزمان دیمیزیر وزیر داخله آلمان هشدار داد که آلمان در مرکز توجه حملات تروریستی قرار دارد و “وضعیت جدی است.”

براساس معلومات کنونی ادارات امنیتی، شخص عامل یک جوان ۱۷ ساله از افغانستان بوده است. اما چنانچه دیمیزیر تایید کرده است، در این میان شک و تردید ایجاد شده است. براساس گزارش فرستنده تلویزیونی آلمانی “زید دی اف” به استناد از حلقات امنیتی، پولیس در اتاق این مهاجر اسناد پاکستانی یافت کرده است. افزون بر آن، او در ویدیوی نشر شده به پشتویی به لهجه پاکستانی صحبت می کند.

هنس گئورگ ماسن رئیس اداره حفاظت از قانون اساسی یا استخبارات داخلی آلمان نیز در مورد تابعیت حمله کننده ابراز شک کرده است. او به فرستنده تلویزیونی “زید دی اف” گفت که دلیلی در مورد شک در رابطه به هویت او وجود دارد.

ماسن رئیس اداره آلمان فدرال در امور حفاظت از قانون اساسی در برابر مشکوک ساختن همگانی مهاجرین هشدار داد. او گفت که “دولت اسلامی”می خواهد با چنین اعمالی ترس و واهمه را پخش کند تا مردم باور کنند که “هر مهاجری ممکن است یک تروریست باشد و هر انسان با رنگ جلد تیره ممکن است یک تبر یا یک چاقو با خود حمل کند.”

او تاکید کرد که در برابر چنین شکی باید برخورد کرد: “چنین نیست هر مهاجر ممکن است یک تروریست باشد.” فقط انسان های کمی توسط قاچاقبران به آلمان راه یافته اند و نیز فقط شمار کمی افراطی شده اند.

به همین ترتیب پتر التمایر وزیر امور صدارت آلمان ابراز نظر کرد. او به فرستنده تلویزیونی آلمانی “زید دی ایف” گفت: “اکثر تروریست ها که در ماه اخیر در اروپا حملات را مرتکب شده اند، مهاجر نبوده اند، بلکه انسان های بوده اند که در اینجا به دنیا آمده اند و بزرگ شده اند.”

منابع : دویچه ویلی و طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*