خانه / خبرها / فردای ‘کودتای نافرجام’ در ترکیه

فردای ‘کودتای نافرجام’ در ترکیه

نیروهای وفادار به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می‌گویند اقدام به کودتا در این کشور را خنثی کرده‌اند
در طول ساعات بامداد شنبه ۱۶ ژوئیه بخشی از نیروهای ارتش ترکیه گفتند قدرت را به دست گرفته‌اند و اعلام حکومت نظامی کردند
رجب طیب اردوغان اقدام به کودتا را “خیانت” خوانده و گفته ارتش باید پاکسازی شود
در طی ساعات درگیری صدای تیراندازی و انفجار در استانبول و آنکارا شنیده می‌شد
به گفته مقام‌ها بیش از ۱۶۰ نفر که بسیاری از آنها غیرنظامی هستند در جریان درگیری‌ها کشته شده‌اند
بیش از ۲۸۰۰ نفر از نیروهای ارتش بازداشت و ۵ ژنرال تعلیق شده‌اند
وزیر امور خارجه ایران گفته است که کودتا جایی در منطقه ندارد و محکوم به شکست است

 

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که این کشور از تلاش برای کودتا در ترکیه نگران است و امید دارد که حکومت بر آمده از آرای مردم در ترکیه پابر جا بماند.

در خبرنامه این دفتر آمده که کابل “جریان جاری ترکیه را بادقت تمام دنبال می‌کند و امیدوار است که تا مردم برادر و دوست ترکیه در سلامتی و فضای آرام، زندگی شان را ادامه دهند.”

دفتر ریاست جمهوری افغانستان افزوده، کابل بر این باور است که مردم و حکومت افغانستان تجربه‌های تلخ کودتاها را در خاطره و اذهان خود داشته و نظام‌های برآمده از آرای مردم را موثرترین شیوه برای انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز می‌داند.

این نهاد تاکید کرده که دولت و ملت افغانستان گزینه‌های کودتا و نظامی‌گری را مانع اصلی در برابر مردم سالاری، ثبات و توسعه می‌دانند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتر از مکالمه تلفنی خود با مولود چاووش اوغلو خبر داده است. آقای جانسون بر حمایت بریتانیا از دولت و نهادهای منتخب دموکراتیک در ترکیه تاکید کرده است.

تصاویر و ویدیوهای زیادی از دستگیری سربازان و نیروهای همراه کودتا توسط پلیس، نیروهای امنیتی و مردم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. به گفته مقام‌ها تا کنون بیش از ۱۵۰۰ نفر از عوامل کودتا دستگیر شده‌اند.

امروز صبح خبرنگاران و مردم پیامک‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر کرده‌اند که به نظر می‌آید در آن رجب طیب اردوغان از مردم خواسته تا از دولت ترکیه در برابر کودتا حمایت کنند.

دفتر عبدالله عبدالله، ریاست اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان کودتای ناکام ترکیه را “با شدیدترین الفاظ محکوم” کرده و حمایت و پشتیبانی خویش را از رئیس جمهور اردوغان٬ حکومت و مردم ترکیه اعلام کرده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است که برای کمک به بازگشت مسافران ایرانی در ترکیه، این سازمان مجوز پروازهای “یک سر خالی” صادر کرده است. رضا جعفرزاده به ایرنا گفت: “شرکت های هوایی برای انتقال مسافرانشان از فرودگاه‌های ترکیه که امکان نشست و برخاست وجود دارد، می‌توانند نسبت به انتقال مسافران به ایران اقدام کنند.”

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند رئیس موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه با اعلام ناکامی کودتا گفته است که ۱۰۴ نفر از کودتاگران کشته شده‌اند.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*