خانه / خبرها / سران ناتو بر ادامه ماموریت افغانستان تا ۲۰۲۰ توافق کردند

سران ناتو بر ادامه ماموریت افغانستان تا ۲۰۲۰ توافق کردند

سران ناتو در دومین روز نشست خود در وارسا/ورشو توافق کردند تا شمار نیروهای این سازمان در افغانستان را تا سال ۲۰۱۷ در سطح کنونی نگه دارند و تا سال ۲۰۲۰ سالانه ۴.۵ میلیارد دلار به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کنند.

در حال حاضر ۱۳ هزار سرباز ناتو که بیشترشان آمریکایی اند، در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند و ینس اشتولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز اعلام کرد “ناتو تا زمانی که نیاز باشد، در افغانستان حضور خواهد داشت.”

او گفت: “دلیلی وجود ندارد که در مورد زمان پایان این ماموریت گمانه‌زنی کنیم. چیزی را که ما امروز شاهد بودیم، تعهد دراز مدت ناتو در قبال افغانستان است.”

هزینه ماموریت ناتو در افغانستان سالانه ده‌ها میلیارد دلار است که براساس نتایج نشست امروز، ۳.۵ میلیارد دلار را آمریکا، ۱ میلیارد دلار را دیگر کشورهای عضو ناتو و ۵۰۰ میلیون دلار را هم دولت افغانستان فراهم می‌کند.

ادامه کمک ناتو به افغانستان، از روی رغبت یا ناچاری؟

براساس اعلامیه نشست ورشو، ناتو نیز در برابر کمک‌هایش از دولت افغانستان خواهان اصلاحات در نهادهای امنیتی این کشور است.

در این اعلامیه آمده که دولت افغانستان باید اصلاحات در زمینه ریشه‌کن ساختن فساد، ایجاد شفافیت و حسابدهی و تقویت توسعه اقتصادی را پی‌گیری کند و اقدامات بیشتری را برای حفاظت از کودکان، حقوق بشر و حقوق زنان انجام بدهد.
محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که همراه عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی این کشور در نشست سران ناتو شرکت داشت، در سخنرانی خود از تعهد مجدد ناتو به افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت: “ممنونم از سرمایه‌گذاری روی نهادهای امنیتی افغانستان. من و داکتر عبدالله با اطمینان می‌توانیم بگوییم که نقش رزمی ناتو در افغانستان به صورت کامل و برای همیشه پایان یافته است.”

ماموریت رزمی ناتو در آخر ۲۰۱۴ پایان یافت ولی آمریکا در کنار حضور نیروهایش در ماموریت حمایت قاطع، شمار کوچک نیروهایش را برای مبارزه با “گروه‌های القاعده، داعش و شبکه‌های بین‌المللی تروریستی” در افغانستان نگه داشته است.

در یک سال گذشته نبرد نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان شدت بی‌سابقه یافته است و تلفات نیروهای امنیتی افغانستان نیز پس از گرفتن مسئولیت کامل امنیت افغانستان در سطح “نگران‌کننده” افزایش یافته است.

باراک اوباما گفته است که دلیل ادامه حضور ناتو و آمریکا در افغانستان “متزلزل” بودن وضعیت در این کشور است و جامعه جهانی دیگر هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان دوباره به “پایگاه تروریستان” تبدیل شود.

هرجیت ساجن، وزیر دفاع کانادا در گفت‌وگویی اختصاصی به بی‌بی‌سی گفت که ناتو به این نتیجه رسیده که استراتژی این سازمان در افغانستان نتیجه بخش بوده، به همین دلیل بر ادامه حمایت از مردم افغانستان تاکید دارد
جمال موسوی، گزارشگر اعزامی بی‌بی‌سی در ورشو می‌گوید با توافق سران ناتو برای ادامه کمک به افغانستان، اکنون تحلیلگران بدین باورند که “توپ در میدان دولت افغانستان” قرار گرفته و حالا این عملکردهای دولت افغانستان خواهد بود که روی ادامه همکاری ناتو و افغانستان تاثیر می‌گذارد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان، در گفت‌وگویی اختصاصی به جمال موسوی گفته که رهبران ناتو از روی ناچاری با دولت افغانستان همکاری نمی‌کنند، بلکه برخلاف دولت گذشته، حالا دولت افغانستان مورد اعتماد ناتو است.
در همین حال شماری از افغان‌های مقیم اروپا امروز در وارسا گردهم آمده بودند و علیه آنچه “فساد و ظلم حاکمان” افغانستان می‌خواندند، اعتراض کردند. این معترضان طومار طولانی را با خود حمل می‌کردند و از جامعه جهانی می‌خواستند تا مسئولان دولت افغانستان را “مجبور به حسابدهی” کند.

۰۸٫۰۷٫۲۰۱۶

بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*