خانه / خبرها / ۸۴۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند

۸۴۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که برنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تغییر داده و اکنون تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

قرار بود شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا پایان امسال به ۵۵۰۰ سرباز کاهش بیابد اما آقای اوباما اعلام کرد که براساس تصمیم تازه و درخواست فرماندهان نظامی، ۸۴۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند.

رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای از کاخ سفید گفت که وضعیت امنیتی در افغانستان هنوز متزلزل است و نیروهای امنیتی این کشور همچنان به حمایت نیروهای آمریکایی نیاز دارند.

او گفت: “به جای کاهش شمار سربازان به ۵۵۰۰ نفر تا آخر امسال، آمریکا ۸۴۰۰ سرباز را در افغانستان تا پایان دوره ریاست جمهوری من نگه می‌دارد. وظایفی که به نیروهای ما در افغانستان سپرده شده، تغییر نمی‌کند. آنها بر حمایت از نیروهای افغان و تعقیب تروریست‌ها متمرکز می‌مانند.”

آقای اوباما گفت که طالبان همچنان امنیت افغانستان را تهدید می‌کنند. به گفته او آمریکا هرگز دیگر اجاره نخواهد داد افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها تبدیل شود.

رئیس جمهوری آمریکا خطاب به طالبان گفت: شما سال‌ها است با نیروهای امنیتی افغانستان مشغول جنگ هستید ولی در این جنگ هرگز موفق نخواهید شد، زیرا آمریکا و جامعه بین‌المللی در کنار افغانستان ایستاده است.

اما او افزود که تنها راه رسیدن به صلح دایمی در افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور مذاکره میان دولت افغانستان و طالبان است و به همین دلیل آمریکا از یک روند صلح به رهبری افغانستان حمایت می‌کند.

آقای اوباما این تصمیم را دو روز پیش از برگزاری نشست سران ناتو در وارسا (ورشو) اعلام کرد و گفت که بدین ترتیب دیگر اعضای ناتو نیز می‌توانند در پرتو این تصمیم آمریکا در نشست ناتو تعهدات را نسبت به افغانستان اعلام کنند.

قرار است در نشست وارسا، اعضای ناتو تعهدات خود در قبال حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ اعلام کنند.

دو روز پیش نیز سناتورهای آمریکایی در سفر به کابل از دولت اوباما خواستند تا شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان را کاهش ندهد، زیرا به گفته آنها این اقدام می‌تواند موجب “تقویت طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی شود.”

در حال حاضر ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۳ هزار سرباز از دیگر کشورهای ناتو در چارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند و ماموریت‌های اصلی آنها آموزش، مشاوره و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان است.

۶ جولای ۲۰۱۶

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*