خانه / اقتصاد / خط راه آهن از روسیه به افغانستان
خط راه آهن از روسیه به افغانستان
خط راه آهن از روسیه به افغانستان

خط راه آهن از روسیه به افغانستان

خط راه آهن از روسیه به افغانستان ۱۱-۱۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

در شهر دوشنبه،  ابتکار  مقامات  قزاقستان  جهت تشدید کارها در اجرای پروژه  ساخت خط راه آهن  در مسیر روسیه — قزاقستان — قرقیزستان — تاجیکستان  بررسی می شود.  اکثر کارشناسان معتقدند که  این خط راه آهن سودآور خواهد بود.  اما ارزیابی های بدبینانه نیز  شنیده می شوند.  بعضی از تحلیلگران معتقدند که قیمت سخت این خط راه آهن  جدید ممکن است  سرمایه گذاران را بترساند.  عالم فصح الدینوف خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در دوشنبه   گزارشی در این خصوص تهیه کرده است که مورد توجه شما قرار می گیرد.

مقامات رسمی تاجیکستان با احتیاط زیاد  پروژه جدید راه آهن را مورد تفسیر قرار می دهند.  در دوشنبه گفته می شود که ابتدا منتظر  پیشنهادات  معین  از طرف  دولت های ۴ کشور  و  سرمایه گذاران بالقوه  هستند.  فعلا  این پروژه  در حال بررسی است.  کارشناسان معتقدند که خط راه آهن جدید  امکانات وسیعی در عرصه حمل و نقل برای دوشنبه فراهم خواهد کرد.  به گفته  روشن  عبدلایف، این خط راه آهن سودآور خواهد بود.  تاجیکستان می تواند از  مسیر مستقیم ورود به  فضای  اتحادیه اقتصادی اورآسیا برخوردار شود.

این پروژه خیلی آینده دار است و مانند پروژه ساخت خط راه آهن  در ترکمنستان با عبور از افغانستان  سودآور خواهد بود.  زیرا ورود به  قزاقستان ضامن  رسیدن به چین ، ترکمنستان و دیگر کشورها خواهد بود. متخصصان  کشورهای آسیای مرکزی  متذکر  شدند که هم اکنون نقشه دو مسیر راه آهن  از  تاجیکستان به روسیه  از طریق قرقیزستان و قزاقستان  وجود دارد. گزینه اول —  گران قیمت است.

در این پروژه خط راه آهن باید از  سراسر قرقیزستان عبور کند  و به  نقطه  مسکونی کوهستانی «  سرتاش» برسد که در ارتفاع  ۳ هزار و ۵۰۰ متری قرار دارد.  از آنجا یک خط بسوی چین  و  خط دیگر از  منطقه کوهستانی  تاجیکستان در « جیرگیتال»  بسوی دوشنبه  کشیده خواهد شد که در آنجا به شبکه  خط راه آهن تاجیکستان متصل خواهد شد.  بر طبق محاسبات اولیه انستیتوی  اقتصاد و  رشد حمل و نقل روسیه ، اجرای این پروژه با توجه به  مناطق کوهستانی  ۱۱-۱۰ میلیارد  دلار خرج برمی دارد.  این مبلغ  می تواند حتی شجاع ترین سرمایه گذاران  را بترساند.

دمیتری پاپوف کارشناس  انستیتوی  تحقیقات استراتژیک روسیه در این خصوص گفت: این پروژه باعث تغییر  وضعیت ژئوپلیتیکی  در  منطقه خواهد شد  و تاجیکستان از نوعی امکان رسیدن به دنیای خارج  با دور زدن  ازبکستان برخوردار خواهد شد.  این پروژه  خاک تاجیکستان و قرقیزستان را  از نظر اقتصادی بهم پیوند خواهند داد. برای  اجرای این پروژه  نیاز به اراده سیاسی  روسای جمهور  قرقیزستان و  تاجیکستان و البته روسیه است. قیمت پروژه ساخت خط راه آهن جدید خیلی گران خواهد بود. شاید حتی گرانتر از محاسبات اولیه  این پروژه.

تحلیلگران، این خط راه آهن را  وسیله ای برای همگرایی اورآسیا و در آینده  پیوند تاجیکستان  به  اتحادیه اقتصادی اورآسیا می دانند.  این طرح  می تواند  آسیای مرکزی را به روسیه  متصل کرده و  جاهای کار جدید  در منطقه  ایجاد کند و در آینده   باعث تحکیم  مناسبات بین  ساکنان  کشورهای  مابعد شوروی شود.

منبع: اسپوتنیک

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*