خانه / خبرها / حمله به فرودگاه آتاتورک ترکیه؛ ۴۲ کشته و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح

حمله به فرودگاه آتاتورک ترکیه؛ ۴۲ کشته و بیش از ۲۰۰ نفر مجروح

بر اساس گزارشها از ترکیه آمار کشته شدگان حملات انتحاری به فرودگاه آتاتورک ترکیه به ۴۲ نفر رسیده است. گزارشها حاکیست که ۱۳ نفر این کشته شدگان اتباع غیرترکیه ای هستند.

بر اساس همین گزارشها ۲۳۹ نفر نیز مجروح شده اند که ۴۱ نفر از آنها در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند.

رجب طیب اردوغان،رییس جمهور ترکیه، امروز چهارشنبه را روز عزای عمومی اعلام کرد و گفت که این حمله باید به عنوان نقطه عطفی در تلاشها برای مبارزه با گروه های ستیزه جو تلقی شود. رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر نیز در اظهاراتی این حمله را وحشیانه توصیف کرده و گفته است که کشتار مردم در ماه رمضان نشان می‌دهد که عاملات چنین اقداماتی به هیچ دین و ارزشی پایبند نیستند.

حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که طبق اطلاعات دریافتی از سرکنسولگری ایران در استانبول، تا کنون کشته شدن یک ایرانی و زخمی شدن پنج ایرانی دیگر در حمله شامگاه گذشته فرودگاه استانبول تایید شده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی با آقای اردوغان این حادثه را به ترکیه تسلیت گفت و بر همبستگی دو کشور تاکید کرد. آقای اوباما گفت که این حمله هم مثل حمله ماه مارس به فرودگاه بروکسل حمله ای به جامعه جهانی است.

او همچنین گفت که آمریکا حاضر است در انجام تحقیقات درباره حمله با ترکیه همکاری کند.

شامگاه سه شنبه (۲۸ ژوئن/۸ تیر)، سه مرد مسلح حاضران در سالن خروجی فرودگاه آتاتورک – فرودگاه اصلی استانبول – را به گلوله بستند و سپس به سوی سالن ورودی، در طبقه پائین فرودگاه رفتند و در حالیکه ماموران پلیس به سوی آنان تیراندازی می کردند، قبل از ورود به این سالن، در یک اقدام انتحاری، مواد منفجره همراه خود رامنفجر کردند.

به دنبال این حادثه پروازهای فرودگاه با مشکلات شدید مواجه شد.

اما به گفته خشایار جنیدی،خبرنگار بی بی سی فارسی در استانبول، پروازهاى فرودگاه آتاتورک از بامداد امروز و زودتر از آن چه انتظار می رفت از سر گرفته شد.

خبرنگار ما در عین حال می گوید با این که پروازها از سر گرفته شده اند، بخش عمده اى از آنها با تاخیر انجام مى شود.

صبح چهارشنبه، سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد که به دلیل نگرانی از شرایط ایمنی، پروازهای شرکت های هواپیمایی ایران به مقصد استانبول لغو شده اما ساعاتی بعد، این سازمان اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی با گرفتن آخرین وضعیت از نمایندگی خود و حصول اطمینان از سرویس‌دهی و رعایت اصول ایمنی و امنیت لازم در آن فرودگاه می‌توانند پروازهای خود را از سر می گیرند.

در ماه مارس، پس از حمله مشابه به فرودگاه بروکسل، ١٢ روز طول کشید تا فرودگاه بازگشایى شود.

به گفته خبرنگار بی بی سی فارسی در ترکیه برخی سرعت عمل در از سرگیرى پروازها را نشانه عزم کشور در برابر حمله کنندگان مى نامند اما عده اى مى گویند این نشان می دهد حملات این چنینی در حال عادى شدن در ترکیه است.

فرودگاه استانبول از فرودگاه‌های پر رفت و آمد اروپا محسوب می‌شود و حمله روز گذشته خونین‌ترین حمله به یک فرودگاه اروپایی در سال‌های اخیر بوده است.

به گفته کارشناسان، خصوصیات حمله به فرودگاه استانبول بی‌شباهت به حمله به فرودگاه بروکسل در ماه مارس نیست که در جریان آن، شانزده تن کشته و شماری زخمی شدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. اما گفته می شود که احتمالا گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئول آن بوده است.

به گفته فرانک گاردنر، خبرنگار امور امنیتی بی بی سی، تاخیر در مسئولیت پذیری این حملات از سوی داعش جای تعجب ندارد.

به گفته او داعش به ندرت حملات علیه ترکیه را برعهده می گیرد اما این گروه در خصوص برعهده گرفتن کشتن فعالان سوری در ترکیه بسیار سریع عمل می کند.

منبع : بی بی سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*