خانه / خبرها / حضور فعال شهروندان افغانستان در جنگ سوریه

حضور فعال شهروندان افغانستان در جنگ سوریه

وزارت امور خارجه از حضور شهروندان کشور در جنگ سوریه نگران است. سخنگوی وزارت امور خارجه تأیید می‌کند که برخی‌از شهروندان کشور در نتیجۀ تهدید یا تطمیع نهادهای حکومتی و غیر حکومتی کشور میزبان، برای جنگ به سوریه رفته‌اند، و وزارت خارجه این موضوع را با کمیساری سازمان ملل در امور پناه‌جویان در میان گذاشته‌است.

وزارت امور خارجه با این موضوع اندکی محتاطانه برخورد می‌کند. با آن‌که نامی از ایران نمی‌برد، اما سوء استفاده از پناه‌جویان کشور را خلاف قوانین حقوق بشری می‌داند.

احمدشکیب مستغنی، سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان با جدیت این مسئله را از راه‌های دیپلماتیك برای تغییر این وضعیت اقدام كرده‌است و برای جلوگیری از این وضعیت افزون بر حفظ و رعایت حقوق مهاجرین، دولت با كمیساری عالی سازمان ملل متحد در این‌باره تماس گرفته‌است و با آنها كار می‌كند تا این مشكل حل شود.»

در همین حال، برخی‌از نشریه‌های چاپ تهران گزارش داده‌اند که ده‌ها هزار شهروند افغانستان در سوریه با مخالفان بشار اسد در نبرد استند. این نخستین بار است که هفته‌نامۀ «رمز عبور» چاپ تهران، که وابسته به محافظه‌کاران ایران است می‌نویسد که شمار این جنگ‌جویان به ۱۲ تا ۱۴ هزار تن می‌رسد.

در بخشی از این گزارش از زبان محمدحسن حسینی که از فرماندهان جنگجوی افغان در سوریه که چندی پیش در حومه حمص سوریه کشته شد، نوشته است که به هر جنگجو روزانه ۵۰ دالر خرج شخصی دریافت می‌کند و به خانواده‌اش نیز ماهانه ۴۰۰ دالر داده می‌شود. سپاه پاسداران ایران نیز به‌خانواده‌های این جنگ‌جویان خانه و امکانات دیگر فراهم می‌سازند.

برخی‌از این جنگ‌جویان افغان که در سوریه کشته می‌شوند حتا جسد‌های‌شان هم به خانواده‌های شان نمی‌رسد. برای مادری که یگانه پسرش، مهدی را، در جنگ با مخالفان بشار اسد کشته شد، نیز تنها لباس‌های فرزندش را آورده‌اند.

مادری که یگانه پسرش، مهدی را، که در جنگ سوریه با مخالفان بشار اسد کشته شد، می‌گوید: «مهدی من جای بدی نرفته بود. او شهید شد. شهید همیشه زنده‌است.»
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل سیاسی، می‌گوید: « مهاجرت، فقر، بیكاری و اعتیاد و نیز موجودیت شورشگری و نبود یك حكومت پاسخگو، فعالیت ضعیف وزارت امور خارجه یكجا شده و این فاجعه را به میان آورده‌است.»

حدود سه سال پیش شماری از شهروندان کشور از ایران به سوریه رفتند و به پشتیبانی از حکومت بشار اسد در برابر مخالفان وی جنگ را آغاز کرده‌اند. برخی‌از این شهروندان کشور می‌گویند که برای دفاع از حرم زینب کبری، فرزند حضرت علی، امام اول شیعییان، به سوریه می‌روند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که افغانان بیشتر در خطوط نخست جنگ استند و حتا گزارش‌هایی نیز پخش شده‌اند که هرگاه ایرانی، عراقی یا لبنانی از سوی گروه‌های دیگر اسیر گرفته شود، با سربازان دیگر مبادله می‌شوند، اما جنگ‌جویان افغان مبادله نمی‌شوند.

دوشنبه ۷ سرطان ۱۳۹۵

نوشته شده توسط Anisa Shaheed

منبع : طلوع نیوز

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*