خانه / اقتصاد / تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر پنج حوزه اصلی ‌اقتصاد
تاثیر خروج بریتانیا
تاثیر خروج بریتانیا

تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر پنج حوزه اصلی ‌اقتصاد

حالا که مردم رای به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داده‌اند، این اتفاق دقیقا چه تاثیری بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت؟

به گفته کارشناسان پنج زمینه اصلی‌ وجود دارد که باید به آنها توجه کرد:

ارزش پوند استرلینگ
انتظار می‌‌رود که ارزش پوند استرلینگ به شدت افت کند. اما با وجود این‌که بسیاری از کارشناسان معتقدند خروج از اتحادیه به اقتصاد صدمه می‌‌زند، علت اصلی‌ سقوط پوند این نیست که بازار‌ها انتظار یک بحران اقتصادی ناگهانی را می‌کشند.

دلیل اصلی‌ این است که بسیاری از سرمایه‌گذاران مطمئن بودند که بریتانیا در اتحادیه می‌‌ماند اما این اتفاق نیفتاد. و حالا مجبورند پیش از آن‌که بحران اقتصادی شدت بگیرد دارایی‌های خود را بفروشند. همچنین در صورتی‌ که اقتصاد کشور با خروج از اتحادیه اروپا ضربه بخورد، پوند استرلینگ نیز ارزش چندانی برای ذخیره کردن نخواهد داشت.

همچنین بریتانیا برای پرداخت هزینه کالاهای وارداتی خود نیاز به جذب سرمایه‌گذاری خارجی‌ دارد. اما تردید در دسترسی این کشور به سایر کشورهای اتحادیه ممکن است علاقه سرمایه‌گذاران خارجی را کاهش دهد.

در نتیجه، از آنجا که نیاز به پوند استرلینگ برای خرید دارایی در بریتانیا کاهش می‌یابد، تقاضا برای واحد پولی‌ این کشور هم کم می‌شود، اتفاقی که ممکن است به بالا رفتن نرخ بهره برای جذابتر کردن پوند منجر شود.

بازارهای سهام

درست است که تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است تا کیلومتر‌ها خارج از این سرزمین حس شود، اما همان‌طور که بسیاری از شرکت‌های بزرگ در این کشور از تاثیرات مخرب این امر بر آینده اقتصادی‌شان هشدار داده بودند، خروج بریتانیا پیش از هر چیز ارزش سهام در کشور را دستخوش تغییر خواهد کرد.

افت ارزش سهام ممکن است در مدتی کوتاه به سایر کشورهای اتحادیه نیز منتقل شود. چون کشورهای دیگر، به دلیل خروج یکی‌ از بزرگترین اقتصادهای دنیا از اتحادیه، اطمینان کمتری نسبت به معامله سهام خواهند داشت.

از طرف دیگر، از آنجا که رشد اقتصادی چین و آمریکا دچار ضعف شده، اقتصاد دنیا در موقعیت حساسی به سر می‌‌برد. و با شوکی که بریتانیا با تصمیم به خروجش از اتحادیه به اروپا وارد کرد، نگرانی‌ها در مورد موقعیت حساس اقتصادی افزایش پیدا می‌کند. بنا بر این می‌توان گفت که انتظار سقوط شدید ارزش سهام در بریتانیا و خارج از این کشور دور از انتظار نخواهد بود.

بازدهی اوراق قرضه
با لغزش ارزش سهام، سرمایه‌گذاران به گزینه‌های مطمئن‌تری متمایل می‌‌شوند که یکی‌ از مرسومترین آنها اوراق قرضه است.
هر چه پول بیشتری صرف خرید اوراق قرضه شود سوددهی آن کمتر می‌‌شود. گذشته از این که سطح سوددهی اوراق‌ قرضه همین حالا هم تا حدی کاهش پیدا کرده. شوک ناشی‌ از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند از بازدهی اوراق قرضه بیش از پیش بکاهد، تا جایی که وضعیت به گونه‌ای می‌شود که سرمایه‌گذاران حاضرند در ازای وام به دولت‌ها پول هم به آنها بدهند.

این اتفاق ممکن است در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، آمریکا و حتی بریتانیا رخ دهد. از طرف دیگر، در کشورهایی ماند یونان، اسپانیا و ایتالیا که اقتصادشان بی‌ثبات‌تر است، عکس این قضیه ممکن است اتفاق بیافتد و سودی که باید برای گرفتن وام پرداخت افزایش پیدا کند.

بازار مسکن
با نزدیک شدن به همه‌پرسی، علایمی وجود داشت که از کاهش معاملات مسکن به ویژه در لندن و جنوب شرقی‌ انگلستان حکایت می‌‌کرد. دلیل این بود که خریداران مسکن، به ویژه آنهایی که ثروتمند‌تر بودند و در خارج از بریتانیا به سر می‌‌بردند، منتظر بودند تا نتیجه همه پرسی‌ مشخص شود.
با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این روند ممکن است کندتر هم بشود – خریداران خارجی‌ تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌ که برای خرید املاک عمده در مرکز لندن نیاز است نشان نمی‌‌دهند، چون نمی‌‌دانند آینده سیاسی و اقتصادی کشور به کدام طرف خواهد رفت.

ممکن است این رفتار در ابتدا فقط از سوی عده معدودی از میلیونرها صورت بگیرد، اما پس از چندی آن‌ چه در مرکز لندن اتفاق می‌افتد بر قیمت مسکن در سراسر کشور تاثیر می‌‌گذارد و به باقی‌ مناطق پایتخت، جنوب شرق بریتانیا و سراسر کشور منتقل می‌‌شود.

برای برخی‌ ممکن است بد نشود، چون قیمت مسکن بسیار بالا است و خیلی‌ها که پیش از در توانشان نبوده حالا می‌توانند وارد بازار مسکن شوند. هرچند برای کسانی که به خاطر داشتن مسکن احساس پولداری می‌‌کنند، افت قیمت مسکن به معنی بدتر شدن وضع اقتصادیشان خواهد بود.

تجارت و جذب سرمایه خارجی
در کوتاه مدت، سرمایه‌گذاری در بریتانیا ممکن است کاهش پیدا کند و سقوط ارزش پوند استرلیگ به افزایش صادرات منجر شود. اما مساله تعیین‌کننده نتایج مذاکراتی است که حالا باید بین بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه انجام بگیرد.

در بلند مدت، بخش بزرگی از سرمایه‌گذاری به خاطر دسترسی بریتانیا به انجمن تجارت آزاد اروپا و بازار مشترک اتحادیه اروپا است که جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر دارد. نشستن بر سر چنین سفره رنگینی مطلوب خیلی از کشورها خواهد بود و بنا بر این توافقی که بین بریتانیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا صورت می‌‌گیرد بسیار مهم است.

به همین دلیل است که بسیاری معتقدند بریتانیا باید در بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی‌ بماند. اما هیچ کشوری تا به حال نتوانسته در این بازار عضویت داشته باشد ولی حق جابه‌جایی آزاد نیروی کار را نپذیرد.

جانتی بلوم

گزارشگر امور اقتصادی بی‌بی‌سی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*