خانه / خبرها / پاکستان نباید به تمامیت ارضی افغانستان تعرض کند

پاکستان نباید به تمامیت ارضی افغانستان تعرض کند

عطاء الله خوگیانی می‌گوید شب گذشته جنگ میان محافظان مرزی دو کشور افغانستان و پاکستان در مرز تورخم متوقف شد اما تاکنون مسیر تورخم – خیبر به روی عابران مسدود است.

روابط پاکستان و افغانستان از دیر باز دارای فراز و نشیب‌های خاص خود بوده و به نظر می‌رسد تنظیم روابط بین دو همسایه در برخی موارد از دست دو خود آنها نیز خارج و بعد خارجی به خود می‌گیرد.

به تازگی اما به نظر می‌رسد وقوع یک سری حوادث به شمول کشته شدن ملا اختر منصور توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک پاکستان، افتتاح بند سلما با ظرفیت بالای تولید برق در هرات که با کمک مالی هندوستان ساخته شده است، سخنرانی نخست وزیر هند در آمریکا در جمع سناتوران که هند و افغانستان را قربانی تروریزم و پاکستان را حامی تروریزم خواند و لبخندهای تازه آمریکا به هند و احتمال نزدیکی آمریکا به هند سبب شده پاکستان بیش از پیش نگران شده و دست به اقداماتی تلافی جویانه بزند.

اینکه پاکستان آمریکا را به نقض تمامیت ارضی خود می‌کند و از چین نیز می‌خواهد در عرصه بین‌الملل جانب پاکستان را بگیرد همگی آشفتگی روانی پاکستان را ثابت می‌کند.

به تازگی اما درگیری مرزی میان پاکستان و افغانستان یکبار دیگر روابط این دو کشور همسایه را شکر آب ساخته است.

اگرچه سخنگوی والی ننگرها به رسانه‌ها گفته است که جنگ مرزی در تورخم متوقف شده و گفتگو برای بازگشایی مسیر تورخم – خیبر جریان دارد.

عطاء الله خوگیانی می‌گوید شب گذشته جنگ میان محافظان مرزی دو کشور افغانستان و پاکستان در مرز تورخم متوقف شد اما تاکنون مسیر تورخم – خیبر به روی عابران مسدود است.

وی می‌افزاید مذاکره هیئت‌های افغانستانی و پاکستانی برای بازگشایی مرز تورخم – خیبر جریان دارد.

آقای خوگیانی افزود عصر روز گذشته جنگ میان سربازان افغانی و پاکستانی در مرز تورخم بار دیگر شدت گرفت اما شب گذشته بار دیگر متوقف شد و هم اکنون وضعیت آرام است.

سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید در جنگ دو روز گذشته در مجموع دو سرباز کشور شهید و ۱۲ تن دیگر به شمول افراد ملکی و اطفال زخمی شده‌اند.

وی افزود پاکستانی‌ها نیز در این جنگ تلفاتی داشته‌اند اما آمار دقیقی از کشته شدگان و زخمی‌های آنان در دسترس نیست.

گفته می‌شود جنگ میان محافظان مرزی افغانستان و پاکستان شامگاه روز یکشنبه زمانی شروع شد که نیروهای سرحدی کشور اجازه ساخت تأسیسات نظامی به نیروهای مرزی پاکستان در شهرک بندری تورخم را ندادند.

نظامیان پاکستانی در واکنش به این اقدام مسیر تورخم – خیبر را مسدود کرده‌اند و تأکید دارند تا زمانی که اجازه ساخت تأسیسات در خاک افغانستان به پاکستان داده نشود مرز تورخم بسته خواهد ماند.

آگاهان امور نظامی اما می‌گویند درگیری نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان عواقب ناگواری را برای هر دو کشور در پی دارد.

این کارشناسان تأکید می‌کنند در صورتیکه پاکستان به لجاجت‌های خود ادامه بدهد، نه تنها حکومت بلکه مردم افغانستان نیز آماده دفاع از کشور شان می‌شود.

جنرال عتیق الله امرخیل، کارشناس مسایل نظامی، معتقد است صبر و تحمل مردم افغانستان هم حدی دارد؛ تاکنون حکومت افغانستان در برابر پاکستان از حوصله کار گرفته و نخواسته به تشنج با آن کشور بپردازد و همین امر زمینه تعرض پاکستان به خاک کشور را مساعد ساخته است.

ذبیح‌الله قاضی زاده، معاون پولیس سرحدی در شرق کشور، اما به رسانه‌ها گفته است که تا کنون اجازه ساخت تأسیسات نظامی به پاکستانی‌ها داده نشده و آنان در انتظار دستور از مرکز هستند.

آقای امرخیل اما تصریح می‌کند که پاکستان در طول تاریخ به شیوه‌های مختلف خواسته تا در مرزهای کشور پیشروی و بخشی از خاک افغانستان را ضمیمه خاک شان سازد در حالیکه افغانستان از سیاست نرم کار گرفته است.

مسوولان وزارت امور خارجه کشور تا اکنون اما در مورد مسدود شدن مرز تورخم اظهار نظری نکرده‌اند اما عصر روز گذشته وزارت امور خارجه کشور سید ابرار حسین، سفیر پاکستان مقیم کابل، را احضار کرد و مراتب اعتراض شدید افغانستان در ارتباط با رویداد اخیر را به اطلاع طرف پاکستانی رساند.

این کارشناس امور نظامی ساخت تأسیسات پاکستان در خاک افغانستان را خلاف موازین بین‌المللی می‌داند و تأکید می‌کند اگر این کار ادامه یابد مردم افغانستان همه در برابر پاکستان دست به سلاح خواهند برد تا از کشورشان دفاع کنند.

پاکستان نیز کاردار افغانستان را به دلیل درگیریهای تورخم احضار کرد و مدعی شده که نیروهای افغانستان بدون دلیل اقدام به گشودن آتش به سمت نیروهای پاکستانی در گذرگاه مرزی تورخم نموده‌اند.

این در حالی است که فعالیتهای غیرقانونی مرزبانان پاکستان در خاک افغانستان تازگی ندارد و قبلاً نیز گزارشهایی در این مورد منتشر شده بود؛ مقامات محلی ولسوالی گوشته ننگرهار گفته بودند که نیروهای پاکستان صدها کیلومتری در داخل خاک افغانستان پیش روی کرده و پاسگاه‌های امنیتی ایجاد کرده‌اند.

با در نظر داشت شرایط موجود و نیز مرور حوادث گذشته باید اذعان داشت که دولت وحدت ملی برخلاف دولت گذشته باید یک پالسی مشخصی در قبال پاکستان اتخاذ نماید و هر دو کشور باید به این باور برسند که ایجاد تنش در روابط دو همسایه تنها خارجی‌ها را جسور تر می‌سازد و هیچ سودی جز وابستگی و گوش به فرمان بودن آمریکا و دیگر قدرت‌های مشابه او ندارد، حال چه پاکستان اتمی باشد و چه افغانستانی که سخت در تلاش است تا صلح را در خود ایجاد کند.

حفیظ الله رجبی، خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی پیام آفتاب در کابل

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*